fredag 5 december 2008

Ekonomijournalisternas svek

I senaste numret av ”Journalisten”
http://www.journalisten.se/kronika/17562/krisen-och-journalistiken skriver journalisten och författaren Göran Rosenberg i en krönika om ”Krisen och journalistiken” bl.a.

” I den värsta ekonomiska krisen i mannaminne har journalistiken tills vidare inget att vara stolt över. Journalisterna som var självständiga och kunniga nog att inte agera krisens kolportörer kan räknas på ena handens fingrar. Journalisterna som förstärkte och fördjupade krisen genom att inte förstå vad de höll på med – eller inte bry sig – är oräkneliga.”

Han har rätt. Ta mediebevakningen av bilindustrin som exempel.
Få ekonomi- och motorjournalister har uppmärksammat sådant som har betydelse för den samhällsekonomiska utvecklingen.
Det stora flertalet har levererat kortsiktig börsstatistik och nyheter som intresserar placerare och andra finansaktörer. De djupare långsiktiga samhällsekonomiska analyserna har varit mycket få. Att bilindustrins utveckling har världsekonomisk betydelse verkar man inte ha upptäckt förrän nu.

GM, Ford och Chrysler inriktade sin produktion på och stadsjeepar och liknande bränsleslukande fordon. Det kunde ske i hägnet av USA:s oljeberoende miljöpolitik. I mars 2001 deklarerade USA:s nye president George W. Bush att USA inte skulle ratificera Kyotoprotokollet. USA har därför kunnat fortsätta att öka sin redan höga oljekonsumtion. Bakom den förda miljöpolitiken ligger de amerikanska bil- och oljebranscherna. Symbiosen mellan storkapitalet och den politiska ledningen har i praktiken gjort att GM, Ford och Chrysler inte anpassat sin produktionsinriktning efter den förändrade efterfrågan på bränslesnåla bilar.
Det är en del av förklaringen till dagens akuta kris för de amerikanska biljättarna.
Samtidigt har konkurrensen varit stenhård. Bilbranschen har i minst tio år varit en överproduktionsbransch.
Totalt tillverkades 72 miljoner fordon 2007 varav 53 miljoner klassificerades som bilar.
Japan har gått om USA som världsledare på bilmarknaden. Kina flåsar amerikanarna i nacken.
GM:s Saab har gått back med 25 miljarder på elva år. Bolaget har inte redovisat helårsvinst sedan 1997.
Utan ständigt nya pengar från ägaren GM, totalt 18,5 miljarder sedan 2001, varav nästan 7 miljarder de senaste året, hade SAAB gått omkull för länge sedan.
2007 sålde Saab 125 000 bilar jämfört med 132 000 år 2000.
Vid utgången 1997 var antalet anställda 9 482. I slutet av 2007 var de 4 338.
Var har ekonomi- och motorjournalisterna varit under de tio åren? Varför har de inte kunnat läsa av trenden och rapportera alla tydliga tecken på att bilbranschen varit på väg att köra i diket?

3 kommentarer:

Tord Oscarsson sa...

Jag håller med om att ekonomijournalistiken har en ensidig inriktning. En dag i veckan kom det från kommuner och landsting att ca 4 500 anställda skulle få sluta sina jobb. Det var ingen nyhet i ekonomirapporteringen. Däremot att en bank i ett annat land skulle säga upp något 1000-tal

Maria Bjaring sa...

Kan bara hålla med och vill med det puffa för den nya nyhetstjänsten Second Opinion som ska komplettera, fördjupa och korrigera det allmänna nyhetsflödet. Sajten lanseras inte förrens i början av nästa år men redan nu provar vi vårt redaktionella koncept. Syftet är just att höja kvalitén och variationen inom journalistiken. kolla in www.second-opinion.se. Mario, skriver du något inlägg här på blogg som är en second opinion på en nyhet, maila mig så publicerar jag den hos oss också.
hälsar Maria Bjaring

Mario Matteonis blogg sa...

Tack för tipset!
Lägger in en länk till Second Opinion på min bloggplats.
Du får gärna lägga in den här om du vill.