onsdag 4 januari 2012

Vem är skyldig vem, och vad?

Enligt E24 Näringsliv har världens största ekonomier skulder på över 7 600 miljarder (7 600 000 000 000) dollar som måste omfinansieras i år. Och i de flesta fallen kommer lånekostnaderna att öka.
De största skulderna har Japan, USA och Italien.

Men vilka värden består skulderna av? Är det pengar?
Till vem eller vilka ska skulderna betalas?
Vilka måste betala skulderna?

Kan någon förklara?

Om ingen begriper vem som är skyldig vem och vad blir skulderna ingen realitet.
Då kan man ju lika gärna skita i dem, eller hur?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dina pensionspengar och andras pensionspengar är ju en stor del i de skulderna. Tycker du fortfarande att USA bara kan skita i att betala tillbaka dem?

USA kan inte gå i konkurs, de har en egen valuta så de kan bara trycka pengar närhelst de vill. Det är bara länder utan egen valuta som kan "defaulta".

Mario Matteoni sa...

Jag har ju under ett femtio års långt arbetsliv betalat in pensionspengar på min lön, hur kan de idag vara en skuld?
Mina vuxna barn betalar in alltjämt pensionspengar.
Pensionsinstituten har i alla tider fått in pengar från oss löntagare. Var är de?
Om jag förstått rätt så har pensionspengarna satsats i fonder m.m. som i sin tur ska genera mer pengar.
Hur kan det ha blivit skulder?
Har pensionsinstituten försnillat pengarna?
Är det fel på systemet?

Anonym sa...

Jag vill ha perspektiv. 7 600 miljarder US dollar? Men hur mycket är det egentligen?

Det betyder ca 1 100 US-dollar (ca 7 500 kr) per invånare på jorden.

Blir det inte mera begripligt så?