tisdag 19 september 2017

Då medmänniskor ber om hjälp vänder M bort blicken

I går utanför Biblioteket: romska Maria Dumitru, en av dessa som ber om en allmosa. Jag ger henne en tjuga och vet att hon behöver den och att jag kan undvara den.
Ett litet fnuttigt bidrag till en utsatt människa.

Då förmanar mig Tomas Tobé (M) i SvD Debatt ”Tiggeri är inte en väg ut ur fattigdom”.
”Att komma till Sverige för att tigga är varken en väg ur fattigdom eller utanförskap.” säger han förnumstigt.

Nä det begriper även jag. Men jag kan hjälpa Maria för tillfället.

Jag vet ju att Rumänien är EU:s fattigaste land. Och att Sverige är ett av de rikaste.
Jag vet att i det fattiga Rumänien är romerna de fattigaste av alla medborgare.
I Rumänien finns det mellan 1,2 och 1,4 miljoner romer.
Enligt EU:s byrå för grundläggande mänskliga rättigheter diskrimineras romer i Rumänien.
Ungefär 78 procent av romerna lever på en tillfällig inkomst under fattigdomsgränsen. 84 procent av romska hushåll rapporterar brist på vatten, el och avlopp. Utsattheten visar sig också i att mödradödligheten är 15 gånger högre bland romska än andra rumänska kvinnor, och att romer i genomsnitt lever 16 år kortare än andra rumäner.
Att arbetslösheten är stor bland romer beror främst på att de inte får utbildning, och att de diskrimineras på arbetsmarknaden.
I Rumänien är det dessutom förbjudet att tigga, Det har inte förbättrat situationen för romerna där.

Är det konstigt att några av dem kommer hit för att be om hjälp?
Eftersom de inte kan få jobb återstår för dem som inte vill prostituera sig eller stjäla att be om hjälp.
Och här handlar det om att se en medmänniska, en individ, oavsett var på jorden hon är född.

Tobé anser att varje land ska ta itu med sina egna fattiga. Det anser även jag. Men så länge som romerna diskrimineras i Rumänien tänker jag envisas med att göra vad jag kan för att hjälpa enskilda individer när jag kan.

Du som vill förbjuda tiggeri. Hur vill du hjälpa den som sitter utanför din välfyllda butik och som ber om hjälp?
Hur ska ett förbud mot att be om hjälp utformas?








2 kommentarer:

Lars sa...

Jag tror inte att det är moderater, som vänder bort blicken, utan fattiga S-väljare, som inte äger den välfyllda butik, som de handlar i. Du skriver ju "din välfyllda butik", varigenom du försöker påskina att vi, som läser din blogg, alla äger butiker.

Du låtsas att du inte har läst mina kommentarer, förra gången du skrev om samma ämne, faständ du indirekt argumenterar mot mig. Vi socialdemokrater må tycka att moderaternas förslag är inhumant, men vi borde dock vara tacksamma för att M har lyft frågan och lägga fram våra egna mer humana förslag. Det har jag gjort.

Jag föreslog att vi inte ska straffa den fattiga tiggaren, utan den rika givaren, som förutom böter till staten ska dömas att betala ett skadestånd till tiggaren, för den förnedring som givaren har utsatt tiggaren för. Jag skrev också att undantag ska göras för nödsituationer.

Jag skrev också om det absurda i att den svenska regeringen ger dubbla signaler till den rumänska regeringen. Samtidigt som socialminister Åsa Ragnér, s, förhandlar med den rumänska regeringen att den ska använda EU-stödet till att förbättra romernas situation, åker statsminister Stefan Löfvén till Bryssel och vill tvinga Rumänien att lösa Sveriges självförvållade flyktingkaos genom en kvotering av flyktingar mellan alla EU-länder.

Naturligtvis vill inte den rumänska regeringen ta på sig dyra åtaganden för romerna, när dryga böter till EU är att vänta för att landet inte vill ta emot flyktingar, som har utvisats från Sverige, enligt kvoteringssystemet.

Vilka är de, som har lockat hit alla asylsökande till Sverige, genom att utmåla Sverige som paradiset på jorden och världens bästa land för flyktingar att komma till? Vilka är de, som i skarpa ordalag har fördömt Ungerns regering, för att densamma - helt enligt Dublin-förordningen - inte vill släppa igenom flyktingar, som kommit till Ungern, för vidare färd norrut?

Jag föreslår att du gör en deal med tiggaren, utanför "din" butik, att tiggaren åker hem och att du står med insamlingsbössan, och skickar pengarna till den f.d. tiggaren. Ingen har föreslagit förbud mot insamlingar för att hjälpa andra.

Jonny sa...

Vad jag vet så har höga S-politiker sagt att man inte ska ge till tiggare så varför tjatar du om moderaterna ... ?

Att ge är att binda fast dem i tiggeriet, det är även en stark uppmuntran till de kriminella gäng som ligger bakom en del av tiggeriet och som utnyttjar dessa människor.

Ge istället då till en organisation som arbetar med att se till att ge undervisning till barnen i Rumänien, att organisera arbetstillfällen med enkla jobb åt deras föräldrar.

Du försöker lindra dina skuldkänslor men det du gör förbättrar inget, du bygger inte en framtid för dessa människor, istället raserar du deras möjligheter att ta sig upp ur hålet de finns i.

Tiggeri bör givetvis vara förbjudet, ska man samla in pengar på gator och torg bör man först ha ett ett tillstånd givet av lokala myndigheter för att få göra det.