torsdag 28 april 2016

Internettdrevets teknik – gräv upp gammal skit



Internetdrevets teknik – gräv upp gammal skit
Så här går det till när drevet går på s.k. sociala medier.
På facebook delar en Mattias Wistrand, i dag den 28april 2016, ett klipp, där GW Persson säger att ”Den där Fridolin är en orm”.
Varifrån klippet kommer redovisas inte och siste delen av klippet är inte med.
Klippet, med ett foto av GW Persson, är daterat 2 nov. 2014.

Klippet har mest delats på Sverigedemokratiska sidor Exponerat, Nordfront, Uppdaterad m.fl.

På ”Ledarsidorna” finns i dag den 28 april 2016 en artikel ”Ormens väg på hälleberget”
Efter en del sökande kommer jag fram till att artikeln ursprungligen publicerades 2 nov 2014 i Expressen.
Det där med att Fridolin är en orm kommer i en bisats i den långa artikeln.
Och upprinnelsen till händelsen som föranleder GW:s utfall ligger då åtta år tillbaka.
Aftonbladet följer upp Expressens intervju den 2014-11-02 och till AB:s reporter säger Leif GW Persson: ”Jag ångrar de hårda orden”
AB:s reporter frågar GW Persson:
- Har du tagit i för mycket?
– Ja, för fan, svarar GW. Jag kan förlåta honom, det är väl försoningens tid nu i Allhelgonahelgen? Hälsa Gustav så gott från mig."

Uttalandet var kanske inte så allvarligt menad från GW:s sida.

Men alltså tio år senare blir denna gamla ”nyhet” åter aktuell på facebook och den delas av aningslösa motståndare till Fridolin och Miljöpartiet.
Intrycket blir att Fridolin ifrågasätts än mer och kravet på hans avgång upprepas allt oftare.

För många är GW Persson en auktoritet och en populär person och om han uttalar sig nedvärderande om Fridolin har det effekt.

Det här är en vanlig teknik på sociala medier.

Fredrik Virtanen i AB 30 april
Jan Guillou i AB 1 maj
 

2 kommentarer:

Lars sa...

Du ger dig inte, utan framhärdar med dina konspirationsteorier. Och nu är det Mp:s politiska motståndare som konspirerar och driver på internet. Vad som eventuellt har förekommit på s.k. sociala medier vet jag inte, eftersom jag ytterst sällan läser sociala medier (utom någon gång när någon blogg länkar till någon Facebook-sida) och har själv aldrig skrivit på sociala medier. Jag håller mig till gammalmedia, dit man väl nu för tiden även måste räkna bloggar. Det är tillräckligt jobbigt att följa med vad som sker i gammalmedia.

I min senaste kommentar på denna blogg skrev jag om hur Mp-männen, efter att ha anklagat media för drev mot Mehmet Kaplan, själva försöker starta ett drev mot det kvinnliga språkröret Åsa Romson. Huruvida bloggen Ledarsidorna.se har inspirerats av gammal skåpmat på sociala medier eller av de senaste händelserna, där det manliga språkröret faktiskt talar med kluven tunga, kan jag självfallet inte veta. Eftersom jag inte följer sociala medier. Min spontana tanke, när jag läste texten och tittade på bilden på Ledarsidorna.se var emellertid att det var en väldigt träffande bild av Fridolins uppförande under senare tid.

Även om du, Mario, inte kan fatta det, kan både jag själv, Johan Westerholm som skriver på Ledarsidorna.se och Kjell Mäki som gör illustrationerna på Ledarsidorna.se, tänka själva, utan att vara påverkade av något drev för tio år sedan. Jag kan däremot inte förstå hur du har fått tiden 2014 - 2016 till tio år. Du försöker få ett mönster, som har utspelats under de senaste åren (äldsta tidsuppgifto är 2009) till "gammal skit". Till enstaka händelser under mycket lång tid.

Men även om något har inträffat relativt nyligen (2014) måste man fråga varför vi har fått veta det först nu. Har media avsiktligt undanhållit information, som kunnat skada Mp under valrörelsen 2014? Nyheter 24 skriver idag:

"Ett uttalande av Miljöpartiets Derya Uzel Senir, där hon hävdar att det turkiska folkmordet mot armenier 1916 aldrig ägt rum, har nu fått henne att lämna alla sina uppdrag. Enligt Expressen ska Senir sagt att hon ska arbeta aktivt för att motverka ett erkännande av folkmordet. Uttalandet gjordes i Turkiska ungdomsförbundets valspecial inför valet 2014. Och nu, mitt under MP:s kanske största kris någonsin, kastas hon ut ur partiet.

– Jag har pratat med Derya och sagt att om man inte kan vara tydlig och stå bakom partiets politik i den här frågan, så kan man inte heller fortsätta att var förtroendevald för Miljöpartiet. Då måste man lämna sina uppdrag, säger Sara Pettigrew, fullmäktigeledamot i Stockholms stad, till Expressen.

Det turkiska folkmordet på armenier pågick under första världskriget, och uppskattningsvis dog över en miljon armenier. Frågan är fortfarande kontroversiell, och enligt Turkiet har folkmordet aldrig ägt rum."

Att det kan vara svårt för en invandfrare från en nation, i vars namn ett folkmord har ägt rum, att ta in att folkmordet, verkligen har hänt, kan jag mycket väl förstå. Men man kan bara tänka sig vilket ramskri det hade blivit om SD hade tagit hjälp av någon invandrare från Tyskland, som av någon anledning (medveten nazisympatisör eller personlig mental blockering att tyskar kunde ha gjort något sådant) för att vinna ett riksdagsval i Sverige.

Den unga muslimska flickan kan kanske ha en godtagbar ursäkt för sin inställning, men borde ha talats till rätta. Då och inte först nu, när media inte kan tiga längre, utan avslöjar vad man hela tiden har vetat. Desto större faller skuggan över Gustav Fridolin, som har tagit hjälp av högerextrema turknationalistiska kretsar (till dem kretsarna hör ju även Mehmet Kaplan) för att bli språkrör och statstråd i Sveriges regering.

Lars sa...

Vad säger du nu om Mp-pojkarnas mediadrev mot det kvinnliga språkröret? Är det så man gör i ett feministiskt parti? Utser en kvinna som syndabock.... Det är väl helt enkelt så att miljöfrågorna, som Romson ansvarar för, inte engagerar väljarna.

Skolfrågorna, som är Fridolins ansvarsområde, engagerar desto mer. Mer och mer i takt med att skolkrisen förvärras. Men har Fridolin lyckats med någonting, annat än att känna lukten av TV-kameror lång väg och springa dit och prata strunt?

Peter Eriksson, Carl Schlyter, Lennart Olsen, Per Bolund, och en massa regionala språkrör, vars namn jag inte minns, men alla är de män. Och Muslimska brödraskapet, är de för jämställdhet?