När du köper en räkmacka kan du fundera över det vettiga i att räkorna transporterats från Nordsjön till Afrika för att skalas av billig arbetskraft.
Räkorna fångas i Nordostatlanten, kokas (med skal) på båten, fryses ned och landas i Danmark. Därifrån går de med lastbilstransport till Genua i Italien varifrån de fraktas vidare i kylcontainer med båt över till Tunis där de skalas. Därefter transporteras de skalade räkorna tillbalka till Danmark
på samma sätt.
För producenten är hanteringen lönsam, för miljön är det en förlust.
Problemet är att om producenten lät skala räkorna i Sverige skulle ingen ha råd att köpa dem. Arbetskraften är så mycket billigare i Tunisien än i Sverige.
Det här är bara ett exempel av många på liknande konstigheter.
Producenterna handlar rationellt för att få ner kostnaderna och öka sin vinst, de svenska arbetarna handlar rationellt när de kräver högre löner, de tunisiska arbetarna handlar rationellt när de tvingas acceptera att arbeta för de låga löner. Svenska räkkonsumenter handlar rationellt när de vill ha låga priser på skalade räkor. Alla handlar rationellt utifrån sina egna intressen och situationer.
De kostnader som drabbar miljön är ”osynliga”, men någonstans ska de betalas. Vanligen blir det skattebetalarna som så småningom får notan.
Läs mer i dagens SvD.
lördag 30 juli 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Det stämmer inte att det är en förlust för miljön. Det gäller bara om du betraktar räkhanteringen avskärmad från resten av samhället. Det är nämligen så att vår livsstil, dvs. vad vi svenskar gör med våra löner, belastar miljön mer än vad låglönearbetarna gör med sina inkomster. Därför drabbas miljön hårdare om svenskar gör jobbet, tjänar pengar, och flyger till Thailand lite oftare, än om en afrikan köper en mobiltelefon eller en ny moped.
Och eftersom lönenivåerna beror på samhället i sin helhet, kan man inte bortse från denna helhet i analysen. Den enkla tumregeln är därför att OM en viss hantering blir billigare, så är också belastningen på miljön mindre. Detta gäller nästan alltid. Skulle vi ha en global koldioxidskatt så skulle det i princip vara en lag snarare än en tumregel.
strutsman stoppar huvudet i sanden. Transporten över hela europa fram och tillbaka orsakar stora koldioxidutsläpp bara för att rälorna ska skalas.
Anonym stoppar huvudet i sanden. Självklart är det bättre, allt annat lika, om räkorna skalas utan extra transporter.
Men världen ser ut som den gör av andra anledningar, och så länge inte du kommer på ett smart sätt att få svenskar att vilja skala räkor för 5 kronor i timmen, så kommer det vara billigare och miljövänligare att skala dom i Afrika.
Kloka ord i ditt inlägg. Något som har gnagt mitt huvud länge och inte har mycket med miljön att göra men med räkor... Hur hanteras räkorna från det att de fångas till det de är mat? Kokas de helt sonika levande och går en hemskt plågande död till mötes eller har de kvävts till döds innan? vet du nåt om detta vore jag tacksam.
Skicka en kommentar