tisdag 12 maj 2015

Ytlig politisk bevakning i medierna

Visst var det en dålig jämförelse, den som Åsa Romson gjorde, mellan medelhavsflyktingarna och förintelsens offer. 
För denna mindre lämpliga jämförelsen har hon bett om ursäkt.
För övrigt anser även jag att inte göra något för att hindra att tusentals oskyldiga män, kvinnor och barn drunknar i Medelhavet när de flyr från nöd och elände är en sorts passivt folkmord. Och vi kan inte skylla på att vi inget visste.

För övrigt har vi ju alla lärt oss att det heter ”romer” och inte ”zigenare” som Romson sa.  Men det blev ingen uppståndelse då Rosa Taikon använde ordet zigenare i en radiointervju för en tid sedan.
Själv har jag tills helt nyligen använt begreppet utan att därmed mena något nedsättande. Fast det är ok med romer för min del också.

Men jag anser inte att felsägningar förtjänar att bli den viktigaste nyheten i rapporteringen från partiledardebatten.
Eftersom jag inte kunde följa debatten söker jag efter någon information om vad partiledarna anser om förslaget att bomba flyktingbåtarna, men där får jag leta förgäves.
Ett betydligt värre förslag än en liten felsägning.

Ordmärkeri har blivit en paradgren bland de journalister som bevakar politiken.
Fan ta den som säger fel!

Ett annat märkligt sätt att kommentera politiska debatter är att efteråt utse vinnare och förlorare.
I SvD framträder en ung retorikexpert och avger omdömen om partiledarnas sätt att framföra sina åsikter.

Men om innehållet i debatten får jag inget veta.
Ytligheten griper omkring sig.

SvD
DN
DN Retorikexpert




9 kommentarer:

Nils Persson sa...

Det är inte bara ordmärkeri, folk ifrågasätter kompetensen hos politiker när de inte kan föra resonemang utan att gå vilse i olämpliga uttalanden.

Och det är väl helt logiskt att man inte litar på att en person ska tillvarata Sveriges intressen på ett kompetent sätt om man inte klarar att prata om flyktingkatastrofen utan blanda in Hitler.

Mario Matteoni sa...

Ingen reagerade negativt då Carl Bildt jämförde Ryssland med Nazityskland i samband med Georgienkrisen.

Jonny sa...

Du skriver "Själv har jag tills helt nyligen använt begreppet utan att därmed mena något nedsättande."

Så är det väl även idag om du skulle råka säga zigenare.

Ordet har inte heller för mig en negativ innebörd och jag menar inte heller något nedsättande med det ordet.

Lika lite som att jag menar något nedsättande när jag tar en negerboll eller ett par negerkyssar. Tvärtom det är mycket goda.

Dessa och andra liknande ord är en del av min vokabulär, de är inte negativa för mig i någon aspekt och jag kommer säkert att ibland använda dem även i framtiden, sedan må språkpoliser säga vad de vill.

Anonym sa...

Det blir lätt så när ingen längre tar våra politiker på allvar. Politiken får den bevakning den förtjänar.

// Jan

Nils Persson sa...

Att Bildt inte blev kritiserad är för att det finns likheter mellan Ryssland och nazi-tyskland.

Likheterna mellan flyktingkatastrofen på medelhavet och Auschwitz är ju inga alls utan fyller bara en funktion för att relativisera. Eller hur tänkte hon, att kustbevakningen är lägervakterna och livbåtarna gaskammare?

Mario Matteoni sa...

Jag tror att Romsons dåliga jämförelse var ett uttryck för hennes vanmakt när hon ser omvärldens passivitet inför de människoliv som offras i Medelhavet.
En passivitet som kostar tusentals liv.
Vilket är värst, passiviteten eller den dåliga jämförelsen?
Jag känner samma vanmakt men kan ingenting göra.
I stället för att diskutera vad vi kan och bör göra diskuterar vi nu hennes dåliga jämförelse. Också en sorts passivitet inför våldet.
Bibelns berättelse om ”den barmhärtige samariern” NT, Luk. 10:25-37, där Jesus berättar en liknelse om en misshandlad främling, kanske den kristet bevandrade ta till sig.
Då främlingen blivit överfallen av rövare mellan Jerusalem och Jeriko, lät rövarna honom ligga halvdöd. En förbipasserande judisk präst noterade mannen, men vek därvid åt sidan och gick förbi. En samarier (som alltså inte var jude) fick se mannen, och fylldes av medlidande. Samariern skötte om främlingens sår, och tog honom till ett värdshus, där samariern betalade för mannens vistelse.
Med sin liknelse ville Jesus belysa hur man ska tolka meningen att ”man ska älska sin nästa så som sig själv”. Bland judarna var uppfattningen att ”din nästa” bara gällde andra judar.
Med sin liknelse visade Jesus att en i deras ögon föraktad samarier kunde visa sig vara en bättre medmänniska än en judisk präst.

Nils Persson sa...

Nu debatteras väl flyktingkatastrofen på Medelhavet i allra högsta grad, men det innebär inte på något sätt att inte vice statsministerns kompetens och omdöme kan och bör ifrågasättas.

Lukas 10:25-37 känns ungefär lika relevant i frågan som kopplingarna till Auschwitz, det är inte en tävling om dem som är snällast eller mest upprörd, utan ett konkret problem som vi måste diskutera hur vi ska lösa i praktiken, med de verktyg som finns att tillgå.

Mario Matteoni sa...

Har Nils Persson några förslag till konkreta åtgärder?
Ska militär gå in och förstöra flyktingbåtarna, som föreslagits?

Nils Persson sa...

Näe, det är ett jävla mörker och jag ser ingen realistisk lösning hur jag än vänder och vrider mig.

Man vill ju säga att situationerna folk flyr från borde åtgärdas men jag har inga knep som gör om laglös klan anarki till stabil demokrati.

Jag tror på ökad handel med Afrika och försöka uppmuntra ett system med positiv återkoppling, dvs att hjälpa länder att lyfta sig själva i håret med ökad globalisering. Men det är ju lättare sagt än gjort när det är diktaturer och gamla klan samhällen vi pratar om.

Men stora delar av Afrika får det faktiskt bättre och bättre, även om man önskade det gick fortare.

Har du något smart förslag?