Karl Marx
använde klassbegrreppet på så sätt att ”arbetarklassen” betecknade de grupper i
samhället som inte äger produktionsmedlen (kapital, fabriker, naturresurser,
land o.s.v.). Eftersom de inte ägde produktionsmedlen var de egendomslösa och i
överförd betydelse ”proletärer” (egendomslösa).
Arbetarklassen
är, för sitt uppehälle, helt hänvisad till att sälja sin egen arbetskraft till
dem som äger produktionsmedlen, kapitalägarna.
Kapitalägarna
ökar sitt kapital genom att exploatera arbetarklassen.
Klassbegreppet
är därmed ganska klart.
Två klasser står mot varandra: Löntagare och kapitalägare.
Äger du produktionsmedel och använder dessa för att öka ditt kapital genom att köpa arbetskraft för produktion är du kapitalist. Gör du det inte är du ”arbetare” d.v.s. löntagare.
Två klasser står mot varandra: Löntagare och kapitalägare.
Äger du produktionsmedel och använder dessa för att öka ditt kapital genom att köpa arbetskraft för produktion är du kapitalist. Gör du det inte är du ”arbetare” d.v.s. löntagare.
Om en anställd
läkare tjänar fem gånger så mycket som en sköterska tillhör de alltså inte
olika klasser, de är bägge löntagare.
Marx klassbegrepp kan bara tillämpas i den världsordning som kallas för ”kapitalism”. Klassbegreppet och begreppet ”kapitalism” kan inte förstås utan vartannat.
Kapitalismen är just det samhällssystem som grundar sig på att kapitalister – ägarna till produktionsmedlen - ökar kapitalet genom att exploatera den egendomslösa arbetskraften.
Till
skillnad mot tidigare epoker i historien där kapitaltillväxten skedde genom utnyttjande
av slavar, kommendering av undersåtar, ofria jordarbetare och våldsam erövring.
Så långt
Marx.
I dagens
diskurs har klassbegreppet fått en annan mer diffus och skiftande betydelse. Det kan beteckna
samhälleliga hierarkier, "över- och underklass", socialgrupper, fattiga och rika. Arbetarklass får ibland
beteckna dem som arbetar i blåställ och ställs mot ”manschettarbetare”.
Begreppet ”kapitalism” har också fått skilda betydelser och används i ofta som beteckning för ”marknadssamhället”, ”ekonomismen”, ”konkurrenssamhället” m.m.
Begreppet ”kapitalism” har också fått skilda betydelser och används i ofta som beteckning för ”marknadssamhället”, ”ekonomismen”, ”konkurrenssamhället” m.m.
Dessutom
brukar man begränsa kapitalismen till att gälla den industrialiserade världen.
Man talar t.ex. om ”den svenska kapitalismen”.
Men man
måste vara blind om man inte ser att kapitalismen, sedan ett par hundra år, är ett
världsomfattande system som omfattar såväl rika som fattiga länder.
Denna
begreppsförvirring skapar en onödig förvirring i debatten.
Om jag t.ex.
påstår att arbetarklassen blir större och klyftan mellan arbetarklass och
kapitalägare ökar kan detta lätt avfärdas med hänvisning till förhållande i Sverige.
Men ser man det globalt är det så: I Kina, Indien och Brasilien ökar antalet löntagare
på ett sätt som saknar motsvarighet i historien. Kapitalet blir allt mäktigare.
En som ofta
virrar till begreppen är Göran Greider.
Nu senast i ”Nya vågen” P1 tisdag 15 maj kl 14.03.
Nu senast i ”Nya vågen” P1 tisdag 15 maj kl 14.03.
Klassbegreppet
verkar vara aktuellt. Nu annonseras bl.a. en debatt på "Working Life 2012"
Men
egentligen borde vänstern debattera begreppet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar