måndag 19 december 2011

Saab - offer för konkurrensen

GM gav Saab dödsstöten. Det är begripligt att det stora amerikanska företaget inte vill att kinesiska konkurrenter ska utnyttja den teknik som Saab utvecklat under GM-tiden.
Men det som händer är ett exempel på hur konkurrensen inte bara stimulerar företagssamhet utan också samtidigt hämmar den.
Man får hoppas att Saab-konkursen resulterar i att Saab frigör sig från alla band med GM och i ett nytt bolag kan agera självständigt.

E24

Affärsvärlden

SvD

DN

Privata affärer

3 kommentarer:

Jonny sa...

Nja, konkurrens är det väl inte om ett kinesiskt företag billigt vill komma över teknologi som ett annat företag utvecklat...

Jag förstår att GM inte vill bli av med sin teknologi, det är deras viktigaste kapital.

Konkurrens är att kineserna själva utvecklar en bättre teknologi och går ut på marknaden med ...

Jonny sa...

Tillägg :
SAAB's har en egen teknologi vilket är phoenix plattformen. Den finns att köpa till högstbjudande nu och kan vara klar för produktion om ca 2 år.

Den har GM inget att säga till om, men GM's egen teknologi är som sagt deras. Den som bl.a finns i nuvarande modellprogram.

Suecae Sounds sa...

Mao: produktivkrafterna begränsas av marknadslogiken. Hellre låta SAAB dö sotdöden än att ett konkurrerande företag erbjuder samma produkter. Det mänskliga behovet hamnar i bakvattnet, men å andra sidan kan man påstå att privatbilismens utveckling särskilt ofta handlar om att identifera verkliga sociala behov av transport. Konsumtionen är trots allt begärsstyrd.