söndag 16 mars 2014

Skumma inlägg på facebook i valrörelsen



En Expressenartikel valsar runt på Facebook.
Riksdagsledamoten (s) Monica Green hängs ut med foto. Så här inleds artikeln:

”Den socialdemokratiska riksdagsledamoten Monica Green vill legalisera incest.
S-kvinnan tycker inte det ska vara olagligt för två vuxna syskon att ha sex med varandra.
- Vuxna människor får ha sex med vem de vill, säger hon.”
Av facebookinlägget och av den odaterade Expressenartikeln får man intryck av att Monica Green uttalat detta nyligen.
De som lägger ut artikeln förfasar sig och gör stor affär av det hela.
Men artikeln är fyra år gammal och dessutom starkt missvisande.
”Expressen ringde mig en lördagskväll för fyra år sedan och frågade angående två syskon 18 och 19 år som stod åtalade för umgänge. Tyvärr fördömde jag inte deras handlande, det borde jag ha gjort. Syskon ska inte ha sex, inte ens om de är vuxna. Det är både osmakligt, osunt och fel. Dessutom kan någon vara i beroendeställning och det finns risk för tvång. Det ska vara tryggt för syskon att umgås i en erotisk frizon.
Mitt parti har aldrig diskuterat frågan och den är inte aktuellt över huvudtaget.
Jag har aldrig tänkt och tänker aldrig driva frågan om en förändrad lagstiftning.
Det finns betydligt större, viktigare och angelägnare frågor att driva.”

Detta är ett exempel på hur kampen om väljarna kommer att föras framöver.
Det gäller att kolla politiska inlägg och vara skeptisk till påståenden.
Oavsett vilken politiker den drabbar.




3 kommentarer:

Jonny sa...

Green är nog inte den skarpaste kniven i kökslådan ...

Att hon uttalat sig flera ggr om detta på ett lite "luddigt" sätt har väl inget med partiet i sig att göra.

Detta är Green's åsikt och under en storm så försökte hon backa lite från det.

Hon har rätt till sin syn som INTE delas av de flesta andra inklusive mig själv.

Efter stormandet säger hon t.ex.

15/3 "Min moraliska pekpinne reagerar med ryggmärgen och säger att sex mellan syskon även fortsättningsvis ska vara förbjudet. Det är möjligt att det kan komma att ändras i framtiden. Men jag tror inte vi är där idag."

Hon säger även "att oavsett om jag gett uttryck för att vuxna människor ska få göra som så, har jag aldrig tänkt och tänker aldrig driva frågan om en förändrad lagstiftning."

Som sagt, den moraliska pekpinnen reagerade INTE med ryggmärgen först och hon lämnar helt klart frågan öppen för framtiden , eller hur ...

Mario Matteoni sa...


Huruvida Monica Green är skarp eller inte vet jag inget om.
Faktum är att en av hennes huvudfrågor i riksdagsarbetet är skärpt straff för incestbrottslingar.
Nu hängs hon ut för något hon inte sagt för fyra år sedan. Hur kul är det?
Kan det finnas ett politiskt syfte med att i dag lägga ut denna lögnaktiga artikel?

Jonny sa...

Tja, det hon sa var ju precis vad hon sa, jag höjde också på ögonbrynen då för 4 år sedan när det var aktuellt (att hon tyckte att sex mellan vuxna syskon skulle avkriminaliseras).

Varken mer eller mindre och hon verkar hålla dörren öppen inför framtiden vad detta gäller.

Detta har ju inget med S som parti att göra, detta är hennes egen privata åsikt.