fredag 31 december 2010

Regeringens megafoner

I dagens nummer av regeringsorganet SvD framträder statsminister Reinfeld med en artikel där han berättar om sina visioner för det kommande året. Det regeringsvänliga DN har lämnat plats för utrikesminister Bildt som brer ut sig om sin utrikespolitiska vision.

Men regeringen är inte bara väl företrädd i dagsjournalistiken utan smyger sig på oss även på ett mer subtilt sätt.

Förra helgen innehöll SvD tre stycken annonsbilagor. Du vet sådana där annonsbilagor som är utformade som en vanlig tidning med reportage, intervjuer m.m. fast det anges att ”Hela denna bilaga är en annons från….”
Det är väl OK. Reklamen behövs för att hålla samhällsekonomin igång.

Den första bilagan heter ”Tillgänglighet i arbetslivet” och är utgiven av ”Handisam” i samarbete med företaget ”Manderley Media”. Handisam är en myndighet direkt under regeringen.
Generaldirektören Carl Älfvåg uttalar sig i någon sorts ledare. Ökad samhällsanpassning till individuella behov är bra.
Men var finns de kritiska synpunkterna på hur regeringen satsar på tillgänglighet?
Svaret är naturligtvis att detta är myndighetsreklam inbakad i reklam för kommersiella företag och inte en journalistisk produkt.

Den andra bilagan heter ”Rut & Rot”. Bakom den står företaget ”Mediaplanet”. I ”ledaren” uttalar sig före detta riksdagsledamoten och regeringen närstående (m) Ann-Marie Pålsson om hur bra det är med Rot & Rut. Hela bilagan är en lovsång till de statliga subventionerna. Inget ifrågasättande naturligtvis eftersom det är ren myndighets- och regeringsreklam.

Den tredje bilagan har rubriken ”Energi för framtiden” utgiven av ”Smart Media”.
”Mångfald behövs i energiproduktionen” säger statssekreteraren Daniel Johansson på näringsdepartementet i ”ledaren”. Innehållet är dock okritisk reklam för kärnkraft. Jo det finns litet vindkraft, litet bioenergi, litet solenergi också men i det stora hela är det en helt okritisk reklam för kärnkraft.

Visserligen står det angivet i alla tre fallen att det handlar om reklam men man ger väl ut den för att påverka. Eller hur?

Jag är inte odelat emot kärnkraft, jag är för ökad tillgänglighet och jag inser att Rut&Rot har sina poänger. Så det är inte det.

Men jag anser att kommersiell reklam och myndighetspropaganda bör hållas isär. I annat fall är det, som här, smygpolitisering. Och det är inte OK.

2 kommentarer:

Peter Nicklasson sa...

Kanske en meningslös poäng med att skriva att jag håller med.
Men trots min röst troligen är förlorad för evigt (osvuret ska det iofs vara sagt) till Alliansen anser jag inte att skattemedel ska användas till den här typen av smygreklam.
Från något håll.

Bra skrivet som vanligt, Mario :)

Michael Karnerfors sa...

Innehållet är dock okritisk reklam för kärnkraft. Jo det finns litet vindkraft, litet bioenergi, litet solenergi också men i det stora hela är det en helt okritisk reklam för kärnkraft.

"...but apart from the sanitation, medicine, education, wine, public order, irrigation, roads, the fresh water system and public health, what have the Romans ever done for us?"

:)

Gott Nytt År.

/Micke