torsdag 17 juni 2010

Är du bjuden?

Inte många arbetare eller lantbrukare på listan över gäster på bröllopsmiddagen, inte!
De enstaka som är med är Daniel Westlings familj och släkt. Ändå anses bröllopet vara hela svenska folkets angelägenhet. Ändå anses prinsessan Viktoria så folklig.
Om jag ordnar bröllop för min dotter bjuder jag släkt och vänner. Skillnaden är att det då inte är skattebetalarna som pröjsar bröllopet. Skillnaden är att min dotters bröllop är en familjeangelägenhet.
Nu är det hela svenska folket som betalar. Kanske skulle det därför ha varit klädsamt att göra ett annat urval av inbjudna till middagen.
Arbetare och lantbrukare är inte bara de som bygger landet utan också de som betalar kalaset.
Som tack får de stå och vifta med flaggor utefter kortegevägen.
Snacka om kunglig arrogans och högdragenhet.

Någon anser kanske att detta påpekande är ”vulgärmarxistiskt”.
Men det är varken vulgärt eller marxistiskt. Utom att det är rena fakta, förstås.
Veckans Affärer
Dagens.ps

Expressen
Expressen
DN
SVT

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att Daniel liknar "Boxer" Robert

tanten45 sa...

Helt rätt Mario..jag väntade mig en inbjudan som vanlig skattebetalare..men icke..vi ska bara betala och se glada ut..jag är less på att mina skattekronor ska gå till dylig skit...