Han frågar sig om begreppet fortfarande finns och kommer fram till att det
existerar.
Om man, som jag under 1940-talet gått i katolsk skola, har man fått lära sig om dygderna.
Först
var det antikens fyra dygder: Visheten, Tapperheten, Måttfullheten och
Rättvisan.
Sedan
hade dessa kompletterats av kristendomen: Tron, Hoppet, Kärleken (De tre
dygderna men störst av dem är Kärleken)
Så
småningom hade kyrkan lagt till ytterligare: Kyskheten, Tålamodet, Fromheten samt Respekten och Kärleken till
föräldrarna.
Men dygder finns de idag? Är dygd ett
begrepp som används idag?
Ervin
Rosenberg citerar ur den senaste i den långa raden av skrifter som behandlar de
stora och små dygderna en tunn volym med titeln ”Trattato delle piccole virtù”
(Marsilio) av Carlo Ossola. Ossola är en grundlärd professor i europeisk
litteratur som sedan 2000 undervisar på Collège de France i Paris.
Enligt Ossola är den en första dygden, ”grunden för alla de andra dygderna”, älskvärdheten (affabilità). En älskvärd och alltigenom förekommande person uttrycker sig så att alla kan förstå, vardagligt och utan att höja rösten, ens tal är försonligt och tillmötesgående..
Enligt Ossola är den en första dygden, ”grunden för alla de andra dygderna”, älskvärdheten (affabilità). En älskvärd och alltigenom förekommande person uttrycker sig så att alla kan förstå, vardagligt och utan att höja rösten, ens tal är försonligt och tillmötesgående..
Den
andra i raden av vardagsdygder, discrezione, kan uppfattas på två sätt, dels
som grannlagenhet, dels som omdöme.
Den
tredje smådygden hos Ossola är godmodighet (bonarietà). För att illustrera den
väljer Ossola läkaren och trappistmunken Luc Dochier, en av de munkar som
mördades 1996, som ägnat sitt långa klosterliv i Algeriet åt att bota.
Därefter
kommer uppriktighet (schiettezza), lojalitet (lealtà), respekten för ett givet
löfte, till sig själv eller till andra, trofasthet och redlighet även när det
inte längre står i ens intresse att hålla det, tacksamhet (gratitudine),
omtänksamhet (premura), belevenhet (urbanità), sans (pacatezza), fasthet
(costanza) och storsinthet (generosità).
Den
centrala dygden (som står på plats nio i Ossolas lista bland vardagsdygderna)
är dock måtta (misura).
Frågan
som ställdes i början om huruvida ordet dygd uppfattas och brukas i dagens Sverige
tycks kunna besvaras med ja, menar Ervin Rosenberg.
”Ett övertygande bevis på det är Johan Wennströms lilla bok ”Dygdens glädje” från 2012. Wennström tycks själv osäker och ställer frågan: ”Hur kan utdöende begrepp som dygder och föråldrade adjektiv som ’vis’ och ’tapper’ ha någon bäring på hur vi mår psykiskt och hur väl vi lyckas i livet?” Han ger dock ganska omgående följande lugnande svar: ”Tittar man närmare på de positiva psykologernas beskrivning framtonar tankeväckande argument för att dygder faktiskt är hörnstenar i ett liv värt att leva.”
”Ett övertygande bevis på det är Johan Wennströms lilla bok ”Dygdens glädje” från 2012. Wennström tycks själv osäker och ställer frågan: ”Hur kan utdöende begrepp som dygder och föråldrade adjektiv som ’vis’ och ’tapper’ ha någon bäring på hur vi mår psykiskt och hur väl vi lyckas i livet?” Han ger dock ganska omgående följande lugnande svar: ”Tittar man närmare på de positiva psykologernas beskrivning framtonar tankeväckande argument för att dygder faktiskt är hörnstenar i ett liv värt att leva.”
Min egen lista över dygderna utgår från att dygd är något som vi önskar möta hos våra medmänniskor:
Hur ser din lista ut?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar