SvD har haft en märklig serie under vårvintern där man velat
diskutera bildningsbegreppet.
Utgångspunkten är en artikel om bildning av författaren ThomasSteinfeld i vilken han, enligt hans mening, går till rätta med 13 allvarliga
missuppfattningar om bildning.
Därefter har tidningen bett ett antal akademiker att lista vad som de anser är nödvändiga kunskaper för bildning på sina respektive specialområde.
Därefter har tidningen bett ett antal akademiker att lista vad som de anser är nödvändiga kunskaper för bildning på sina respektive specialområde.
Serien avslutas med en uppmaning från Madelaine Levy: ”Låtoss skapa ett modernt bildningsideal”
Här är mitt förslag:
Den som är bildad har kunskap om samband och sammanhang på
många olika mänskliga områden som till exempel historia, kultur, traditioner,
samhälle, samlevnad, natur, ekonomi, levnadsförhållanden, lantbruk, arbetsliv
och allt annat mänskligt.
Bildningen ligger i att se sambanden och sammanhangen i tillvaron och dra slutsatser utifrån det.
Ingen människa kan uppnå total bildning och i begreppet innefattar också en livshållning inte bara kunskap.
Bildningen ligger i att se sambanden och sammanhangen i tillvaron och dra slutsatser utifrån det.
Ingen människa kan uppnå total bildning och i begreppet innefattar också en livshållning inte bara kunskap.
En bildad människa visar tolerans, förståelse, vidsynthet och
klokskap i relation till andra människor. Den bildade människan har också
förmåga att förmedla en del av sin bildning till andra människor.
För att du ska kunna vara bildad krävs att du är nyfiken,
att du ständigt vill öka dina kunskaper om världen och människorna, ser
alternativa och olika svar på frågor och problem, lär av erfarenhet och
tillämpar vad du lärt. Och, som sagt, ser samband och sammanhang.
Inte bara boklig kunskap utan också livserfarenheter ger
vidgad bildning.
Utbildning ger inte bildning. En professor är inte
nödvändigtvis mer bildad än en svarvare eller städerska.
Det finns inget fast bildningsmått och ingen avgränsad
definition av bildningsbegreppet utan det är relativt, individuellt och
obegränsat.
Bildning är - på samma sätt som frihet, demokrati, godhet - relativ i tid och rum och ständigt föränderlig.
Man kan alltså inte lista vad som ingår i bildningsbegreppet eller vilka människor som är mest bildade.
Bildning är - på samma sätt som frihet, demokrati, godhet - relativ i tid och rum och ständigt föränderlig.
Man kan alltså inte lista vad som ingår i bildningsbegreppet eller vilka människor som är mest bildade.
En människas bildning framgår inte hur mycket data eller hur
många romaner hon kan räkna upp som hon har läst utan från hennes
levnadspraktik.
Här är SvD:s enfaldiga listor, som jag utgår ifrån inte är
allvarligt menade som någon slag kanon utan som en tankelek. Men i alla fall:
Litteratur
Litteratur
Med tanke på SvD:s presentation av bildningsbegreppet vore nog
en diskussion om ett modernt bildningsbegrepp nödvändig.
6 kommentarer:
Enligt min mening bör man skilja på generell bildning och yrkes-/tjänsterelaterad bildning. Den förra är den man främst använder sig av som privatperson medan senare är den som man använder sig av i sitt dagliga arbete och det som till syvende och sist genererar den produktivitet som bär upp landet. Det är därför som fokus på de migranter som kommer hit bör ligga på deras yrkes-/tjänsterelaterade bildning så vederbörande snabbt kommer i arbete och blir produktiva individer som genererar ett ekonomiskt överskott som täcker mer än deras egna och den egna familjens kostnader.
"Utbildning ger inte bildning"
Intressant. Så om jag lär mig om Shakespeare i skolan blir jag inte mer bildad, men om jag lär mig om Shakespeare utanför skolan så blir jag mer bildad?
Det spelar ingen roll var du har lärt dig om Shakespeare du blir inte mer bildad för det. Men du kanske ökar dina kunskaper. Rätt tillämpade kan kunskaperna bidra till din bildning.
Om man inte blir bildad av att kunna saker, som tex Shakespeare, innebär det ju automatiskt att man inte är obildad om man inte vet vem Shakespeare är, och det går verkligen emot hur ordet används idag av alla andra. Man kan inte definiera om ord hursomhelst, då kan man inte prata med varandra (Slaveri är Frihet)
Jag förstår att du vill definiera fattiga som bildade i din socialistiska grundsyn, men då får du nog använda ett annat ord som inte redan är upptagen.
Du verkar inte ha läst mitt inlägg. Och inte Thomas Steinfelds artikel.
Och knappast Madelaine Levy´s uppmaning ”Låt oss skapa ett modernt bildningsideal”.
Det verkar en smula obildat att då ge sig in i debatten.
Bildning kräver vidsynthet. Sen kan man ha läst hur mycket Sheakspeare som helst.
Om läsningen inte lett till vidsynthet så kan man visserligen en djävla massa om Sheakspeare (om man inte glömt vad man läst) men knappast uppnått bildning.
Och bildning har inget med att göra om man är fattig eller rik.
Trångsynthet är motsatsen till bildning.
Ordet bildning har aldrig haft en avgränsad betydelse som du tror och jag har ingen socialistisk grunduppfattning i den meningen som du pådyvlar mig.
Varför omdefiniera ord a'la 1984's anda, så väl speglat av Orwell ?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bildning
"Bildning är den utveckling av personligheten och odling av själsliga förmågor och förhållningssätt som anses följa av högre studier och förkovran i viss litteratur".
"En bildad person är inte enbart allmänbildad eller utbildad, utan även kultiverad och civiliserad."
Du får väl hitta på nya ord för de begrepp du vill hitta på.
Skicka en kommentar