Innan jag ytterligare fördjupar mig i klassbegreppet bör jag redovisa vilka postulat jag bygger min samhällssyn på.
Här är således mina ideologiska förutsättningar för mitt resonemang om
samhällsklass:
1.
Arbetet och produktionen är grunden för mänsklig utveckling.
2. Människors och samhällets ekonomiska-, sociala och kulturella relationer
formas utifrån arbetet och produktionen.
3. I alla samhällen uppstår ekonomiska-, sociala och kulturella skillnader,
hierarkier, socialgrupper, kaster, inkomstgrupper och andra skikt.
4. Under historiens gång utvecklas lagar, traditioner, idéer, belöningssystem
m.m. för att befästa och utveckla det rådande hierarkiska systemet.
5. Arbetet och produktionen handlar om hela mänsklighetens totala och yttersta
villkor. Klasserna och hierarkierna kan därför bara förstås globalt.
6. Allt förändras ständigt. Ingenting är statiskt.
7. Kapitalismen är ingen ideologi. Den kapitalistiska samhällsordningen har
formats genom mänsklighetens hela historia.
8. Politiska ideologier som liberalism, socialism, konservatism är recept på
hur samhällena ska formas i förhållande till den rådande världsordningen.
Kapitalismen har vuxit fram ur marknadsekonomin. Men kapitalism och
marknadsekonomin är inte samma sak.
9. Ingen ”sanning” kan helt bevisas, däremot kan
en ”sanning” fullt ut motbevisas.
10. Människan är samtidigt individ och social
varelse.
Överklass och underklass är abstrakta begrepp som betecknar två poler i en ekonomiskt, socialt och kulturellt uppdelad värld.
Makten över arbetet och produktionen har i alla tider hamnat hos en elit. Denna
elit har samlat och koncentrerat mänskliga och materiella resurser i projekt
som varit mer eller mindre nödvändiga för utvecklingen.
Överklassen har organiserat arbetet genom att tvinga eller
motivera den stora gruppen människor att gå samman i enorma
arbetskollektiv.
Arbetet och produktionen har på så vis utvecklat imperier, krigsmakter, städer,
borgar, skepp, monument, tekniska innovationer o.s.v.
De har ökat sitt kapital genom spekulation på valuta- och
värdepappersmarknaderna.
Institutioner som banker och fondbolag samt enskilda som Warren Buffet (1930-),
George Soros (1930-) är exempel på den sortens kapitalister.
Institutionskapitalister är AFA, Alceta, AMF, ansiktslöst kapital som
pensionsfonder, bankfonder och försäkringsbolag.
Entreprenörskapitalister som byggt ett kapital genom att ekonomiskt utnyttja
egna uppfinningar och patent: Alfred Nobel (1833-1896), Henry Ford (1863 -1947)
Ruben Rausing (1895–1983), Bill Gates (1955-), Daniel Ek (1983-).
De har lyckats organisera produktionsnätverk kring sina uppfinningar och
därigenom skapa sig ansenliga förmögenheter.
I dagens samhälle kräver arbetet och produktionen en kapitalbildning,
kapitalkoncentration och investeringar. Det samhällssystemet kallas för
kapitalism.
Genom att benämna hierarkierna för klass, och genom att närsynt studera de
senaste decenniernas utveckling i nationen Sverige, har man avhänt sig klassbegreppet
som verktyg för analys av kapitalismens historia och utveckling. Den långa
historien skissas inte ens.
Historien visar ju att över och underklasser alltid har skapat hierarkier inom
arbetet och produktionen.
Och överallt där man försökt ändra på detta förhållande,
till exempel genom så kallade socialistiska revolutioner, har ambitionerna
resulterat i nya hierarkier. De gamla klasserna har funnits kvar.
Varför?
Mina tidigare blogginlägg i angränsande ämne
Det enskilda ägandet och näringslivet I (av III)
Vad är en kapitalist? Förslag till kapitalistforskning.
Fråga till politikerna Varför finns det 371 000 outnyttjaderesurser?
Beskatta det globala kapitalet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar