När du sätter dig att läsa 750 sidor, och 26 artiklar”Klass i Sverige. Ojämlikheten, makten och politiken i det 21:a århundradet ”, Arkiv förlag 2021, bör du vara klar över vad du och de fyrtio författarna menar med ”klass” och samhällsklass.
Jag konstaterar snart att jag med klass menar något helt annat än författarna.
Därför blir läsningen för mig litet svår.
Vad är en klass? I boken ges bara några kortfattade hänvisningar till den
amerikanske sociologens Erik Ohlin Wright (1947-2019) definition.
Jag ska således inte försöka recensera boken utan bara fundera över begreppet
klass.
Grundas
begreppet ”klass” på hur individen uppfattar sig själv om vilken samhällsklass
hen uppfattar sig tillhöra?
Eller
handlar klasser om medborgarnas olika utbildningsnivå, förmögenhet, inkomst
och/eller bakgrund? Handlar klass alltså om ekonomisk, social och kulturell
skiktning?
Är
klass och socialgrupp således ungefär samma sak?
Och
vad innebär det att det idag finns ojämlikheter och skilda ekonomiska, sociala
och kulturella grupper i Sverige?
Jag
ställer frågorna eftersom det i människans historia alltid har funnits en överklass
och en underklass. Rika och fattiga. Det är således inget speciellt för vår tid
eller för vårt land.
Boken
innehåller annars många intressanta och viktiga iakttagelser om hur det
ekonomiska, sociala och kulturella Sverige har förändrats de senaste fyrtio
åren.
Men vad säger den digra luntan om begreppet klass?
Mänsklighetens ekonomiska, sociala och kulturella villkor har ju, tycks det, alltid
varit uppdelad i över- och underklass.
Somliga
människor har varit enormt rika samtidigt som andra varit eländigt fattiga.
För
att ta ett 600 år gammalt exempel: Under medeltiden var Bo Jonsson Grip
(1335-1386) en av de rikaste i Sverige, näst kungen.
Grips
jordegendomar omfattade över 1/3 av dåvarande Sverige samt hela Finland.
Grip
tillhörde adeln som var en tydlig överklass gentemot resten av befolkningen.
Adeln utgjorde ca 0,5 procent av hela befolkningen. Gentemot övrig befolkning
hade adeln privilegier (förmåner) bland annat skattefrihet.
Större delen av befolkningen levde som underklass i fattigdom. Det var jordbrukare som arbetade på kungens och adelns gods, torpare och backstugusittare, före detta trälar, pigor, drängar indelta soldater och fattighjon samt alla kvinnor.
Man
finner ekonomiska, sociala och kulturella skillnaderna mellan människor i alla
tider och över hela vår värld.
Möjligen undantagandes de första människorna som använde sten och ben som verktyg och som med enkla jaktvapen jagade sina byten.
Med
jordbruket och boskapsskötseln började människan äga jord, boskap och dragdjur.
Jordbrukaren utvidgade sina ägor, ökade sina skördar och blev också tvungen att
skydda dem mot angripare. Militär och borgar uppstod. Jordbruket kunde växa till överskott som kunde
sparas och säljas. Överskottet kunde omvandlas i ädla metaller. byteshandeln
gav upphov till pengar.
I
faraonernas Egypten (3000-500 f.kr) och Babylons maktsystem (2000-500 f.kr)
härskande den styrande jordägande klassen över resten av folket.
De
mäktiga använde sin makt över produktion, handel och militär för att dirigera
flertalet människor att arbeta för överklassen. Överklassen drev in skatter och
arrenderade ut jord för att få ihop kapital. För att göra erövringar krävdes
arméer, d.v.s. fotfolk.
Prästerskapet höll i den kulturella ordningen. Ägandet och makten började gå i
arv. Liksom fattigdomen. Ur nödvändigheten att hålla ordning på folk och fä
uppstod skriv och räknekonst.
”Demokratin”
i antikens Aten (700-30 f.Kr) gällde endast fria män, födda av atenska
föräldrar. Större delen av befolkningen- kvinnor, invandrare och slavar -
saknade medborgarrätt.
De
rika medborgarna ägde jord och slavar. De fattiga medborgarna ägde bara sin
arbetskraft. Slavarna ägde inte ens sig själva.
Men
det var slavarnas och de fattigas arbete som byggde stadsstaten.
I silvergruvorna i Laurion, på 400-talet f.Kr. arbetade mellan 10 000 och 20
000 ofria i gruvorna för att ta fram det silver som staten behövde för att
bland annat bygga upp en stark flotta.
I
antikens Rom (cirka 700 f.Kr- 500 e.Kr.) kunde även kvinnor vara medborgare och
äga jord och politisk makt. Men de stora jordägarna bildade en aristokrati som
exploaterade resten av folket. Krigsbyten och skatteindrivning i provinserna
skapade kapital för imperiebygget. I botten av samhällshierarkin fanns slavarna
vars arbete utgjorde grunden för samhällsekonomin.
Skatter och tullavgifter drevs in för att samla och koncentrera nödvändigt
kapital.
Under medeltiden i Europa verkade storkapitalister som Hansan (cirka,
1100-1650), Giovanni di Bicci de' Medici, (1360 -1429), Jacob Fugger
(1459–1525) med flera. Dessa ägde stora handelshus, kommersiella nätverk,
banker och pengar som ökade kapitalet.
Europeiska privata och statliga intressen samarbetade i kolonialprojekt under
1500-1800-talen.
Under ”renässansen” (1400-tal till omkring år 1600) ökade antalet
handelskapitalister som tillsammans med adel, aristokrati, kungar, påve bildade
en ekonomisk, militär och religiös överklass. Nationer uppstod. Kompanier
bildades. Penningekonomin och marknadsekonomin blev dominerande. Kolonialmakterna blev globala. Afrikaslaveriet
skaffade billigarbetskraft till Amerika.
Industrikapitalister som Louis de Geer (1587–1652), John D Rockefeller
(1839-1937), Mayer Amshel Rothschild (1743–1812) och André Oscar Wallenberg
(1816-1886) skaffade sig makt genom ägande av maskiner, industrier, företag,
patent och banker. Genom fabriksproduktion kunde de utnyttja löntagarnas arbete
för att koncentrera kapital på nya produktiva verksamheter.
Klasskillnaderna har alltså bestått medan formerna har förändrats under historiens gång.
”Klass i Sverige. Ojämlikheten, makten och politiken i det 21:a århundradet ”
Erik Ohlin Wright: Antikapitalism – strategier och möjligheter i det tjugoförsta
århundradet, Daidalos 2020,
GöranTherborn Vad gör den härskande klassen när den härskar?
Lena Karlsson ”Klasstillhörighetens subjektiva dimension: klassidentitet, sociala attityder och fritidsvanor.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar