fredag 15 juli 2016

Här är listan över svenska värderingar!



Jag är svensk, alltså har jag svenska värderingar.

Jag värderar till exempel samhällsföreteelser som medmänsklighet, solidaritet, frihet, jämlikhet, jämställdhet högre än vad jag värderar exploatering av människor och miljö, rikedom, egoism, sociala skillnader och elitism.

Jag anser att en hederligt arbetande löntagare - som till exempel undersköterskor, tidningsbud, kassabiträden - borde värderas lika med fondmäklare, VD:ar, riskkapitalister, professorer eller ledaraskribenter.

Jag anser att allt inte kan värderas i pengar, att ekonomiska, sociala och kulturella skillnader mellan människor egentligen inte är nödvändiga men existerar på grund av den rådande världsordningen.
Högmod, girighet, njutningslystnad, avund, frosseri, raseri, lättja och hat är skadliga för människan medan saktmod, givmildhet, arbetsamhet, generositet, måttfullhet, lugn, flit och kärlek gynnar mänskligheten.

Kunskap är viktigare än okunskap, vetenskap bättre än vidskepelse, öppenhet bättre än slutenhet, pragmatism viktigare än dogmatism.
Jag värderar naturligtvis en tusenlapp högre än en tjuga, detta livet framför ev. kommande, människan före andeväsen, samtal framför rockkonserter.
Jag värderar för min egen personliga del naturen framför storstaden, lugn framför stress, enkelhet framför tillgjordhet och svulstighet för att ta några exempel.
Se där, några typiska svenska värderingar!
Allvarligt talat.
Jag tror att vi människor har olika värderingar utifrån vår ekonomiska, sociala och kulturella situation i samhällshierarkin mer än vilken nationalitet vi råka ha fått.
Vad skiljer mina svenska värderingar från schweiziska eller nordamerikanska?
Det finns värderingar, men den som påstår att det finns speciellt svenska värderingar tar inte hänsyn till att vi alla är människor, att vi alla är individer och att vi har olika ekonomiska, sociala och kulturella förutsättningar och livssituationer som påverkat och påverkar värderingarna. Det är i alla fall min värdering.
Se mina tidigare bloggilägg

Läs också:





2 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns svenska värderingar på samma sätt som det finns svenska köttbullar. I svenska köttbullar finns inga unika ingredienser. De som gör dem till svenska köttbullar är kombinationen av ingredienserna och tillagningen.

Istället för att tala om svenska värderingar borde politikerna förstås tala om sådant som vi tycker är viktigt, som jämställdhet, demokrati och religionsfrihet.

Det sista tycker jag det talas för lite om därför att många religioner i praktiken handlar lite om varje människas rätt att finna sin väg till Gud och mycket om världslig makt.

Var är marxisterna när man behöver dem? [Tro / Religion / Prästerskap och troende] borde kunna analyseras på ungefär samma sätt som [Marknadsekonomi / Kapitalism / Kapitalister och arbetare].

Mario Matteoni sa...

Inom Sveriges riksgränser lagas bl.a. köttbullar. Man kan då, som du så riktigt påpekar, tala om svenska köttbullar. Men ”Svenska köttbullar” kallas också så därför att de innehåller speciella ingredienser som skiljer sig från t.ex. grekiska keftedes. De får därför en speciell smak som vi kan definiera som svenska köttbullar.
Även bilar, målade trähästar, böcker, knivar, läskedrycker m.m. som tillverkas i staten Sverige kan kallas svenska produkter.
I utlandet kan man se Saab, Volvo, Scania dundra fram på vägarna. ”Titta en svensk bil” har vi kunnat säga. Men det stämmer inte längre. Men går man på ett Ikeavarhus i Athen kan man få svenska köttbullar.

Med värderingar är det något annat än med varor.
Att det skulle finnas värderingar som är unikt svenska vill jag gärna ha bevisat.
Kan du räkna upp några typiskt svenska värderingar?

En unik sak med vår svenska kultur, som t.o.m. är värd att exportera, är ”Den svenska modellen” alltså de traditioner, avtal, lagar och regler som balanserar kampen mellan parterna på svensk arbetsmarknad och som upprätthåller arbetsfreden.

Men det är en värdering. Hur svensk är den?