Vänsterpartiet är ett populistiskt parti.
Ett exempel: I en lördagsintervju, SR P1 i oktober 2021, blev Vänsterpartiets
ledare Nooshi Dadgostar utfrågad av radiojournalisten Monica Saarinen.
Vid minst tre tillfällen under intervjun sa Dadgostar att skillnaden mellan
Vänsterpartiet och de övriga partierna är att de andra partierna bara pratar. Vänsterpartiet
däremot handlar.
Att beskylla andra politiker för att bara prata har alltid varit populistiska
partiers primära argument.
Att misstänkliggöra politikers goda vilja leder till politikerförakt som i sin
tur leder till politikförakt som i sin tur leder till demokratiförakt.
Det leder alltså raka vägen till Sverigedemokraterna och trumpismen.
Hur har Vänsterpartiet hamnat där?
Partier som vill att kapitalismen ska ge plats för socialism bör naturligtvis
studera och analysera kapitalismen.
Därför är mitt krav på en vänster att den ska försöka blottlägga kapitalismens roll
i den ekonomiska, sociala och kulturella samhällsutvecklingen.
Bland annat det faktum att den kapitalistiska ordningen i allt större grad
begränsar politikernas och demokratins handlingsutrymme.
Vänsterpartiet tycks i stället vara angelägen om att bevisa att Vänsterpartiets
politiker kan förändra allt.
Men faktum är att de nationella politikerna allt mindre rår över samhällsutvecklingen
medan de globala marknaderna får allt större makt. Framförallt kan demokratierna
inte påverka finans-, kapital-, råvaru- och valutamarknaderna. I stället är det
dessa marknader som bestämmer nationers ekonomiska handlingsutrymme. Skatteparadis
och lågskatteländer gör att det globala kapitalet och multinationella företag
kan dränera regeringars skattebaser. Många företag och storkapital har flera
gånger större reell makt än demokratiska regeringar.
Kapitalet exploaterar naturvärden utan att demokratiska institutioner kan
hindra det.
Övernationella politiska och ekonomiska organ försöker visserligen komma åt det
internationella kapitalet men lyckas endast påverka marginellt.
Mycket har hänt under det ett och ett halva sekel sedan Marx´ analyser av
kapitalismen publicerades i Kapitalet.
Tyvärr har huvuddelen av vänstern inte utvecklat, utan i stället missförstått,
förenklat, dogmatiserat och leniniserat Marx tankar.
Den svenska vänstern har till exempel:
a) förlorat den dialektiska och materialistiska synen på historien
b) skippat analysen av kapitalismen.
c) reducerat klassbegreppet till en borgerlig socialgruppsindelning
d) blivit mer nationellt fast världen globaliserats
Arbetet och produktionen är grunden för all ekonomisk, social och kulturell
utveckling.
Arbetet, produktionen och handeln skapar kapitalet.
Därför är det viktigt att se hur ägandeförhållandena till arbetet och
produktionen styr samhällsutvecklingen.
Erik
Gustaf Geijer (1783-1847) var inte materialist, utan idealist, när han sa att
Sveriges historia är dess kungars.
Med enligt den materialistiska synen på historien är det inte kungarna och
hjältarna som skapar samhällsförändringarna, det är samhällsförändringarna som
skapar hjältarna och kungarna.
Men också det är en förenklad förklaring.
Allt förändras ständigt. De ekonomiska, sociala och kulturella
samhällsförändringarna sker kontinuerligt i en process under växelvis påverkan
av olika faktorer. Förändringana skapar idéer och aktörer som antingen
påskyndar eller hämmar utvecklingen.
Inte ens slumpen är overksam i processen.
Utveckling innebär för övrigt inte alltid förbättring.
Dagens ”vänster” tänker inte dialektiskt utan i enkla motsatspar enligt formeln
tes-antites-syntes. Vilket är en oerhört förenklad trappstegsbild av dialektiken
i den historiska utvecklingen.
Ser man inte utvecklingsprocessens mångfacetterade dynamik är det risk att man
förenklar den och förlorar möjligheten till analys.
Klassbegreppet. Dagens ”vetenskapliga” klassbegrepp har präglats av amerikanska
sociologer som Eric Olin Wright (1947-2019) och i Sverige av vänstermannen
Göran Therborn (1941-). Enligt dem är samhällsklasser ungefär detsamma som
socialgrupper. Begrepp som arbetarklass, tjänstemannaklass, borgarklass,
medelklass, klassresa, döljer det viktigaste klassbegreppet, det som är
relaterat till ägandet av produktionsmedlen eller produktionsfaktorerna –
överklass och underklass.
Ser man till historien har det sedan Babylon alltid funnits en överklass och en
underklass. En klass har ägt produktionsresurserna medan underklassen bara ägt
sin arbetskraft i produktionsprocessen.
Den motsättningen uppstod således inte med kapitalismen. Den kom med arbetets
och produktionens överskott.
Samtidigt, och inom de bägge klasserna, har det också alltid funnits hierarkier,
olika samhällsskikt och nivåer. Ekonomiska, sociala och kulturella hierarkier
präglar samhället lika mycket som klasserna men är inte samma sak.
Klasserna handlar om vilka som äger produktionsmedlen och vilka som inte gör
det. Antingen har man den ekonomiska makten eller så har man den inte.
Att kalla hierarki för klass är att avhända sig ett viktigt historieanalytiskt
verktyg.
Motsättningarna mellan överklassen och underklassen är som i ett
tvångsäktenskap, med ömsesidigt beroende och ständiga konfliktorsaker.
Genom att ha skippat dialektiken och det marxska klassbegreppet har ”vänstern”
tappat viktiga analysverktyg i studierna av kapitalismen.
En viktig del av ”vänstern” har till exempel övertagit borgerlighetens
inriktning på att förklara den enskilde individens betydelse i
samhällsutvecklingen. Ett extremt tydligt tecken på det är den enorma
persondyrkan som funnits i kommuniststaterna.
Vänstern idag är mer fixerad vid enskilda individers göranden och låtanden än
på de strukturer som skapar samhällsförändring. Enskilda kapitalister i stället
för kapitalismen, enskilda partiledare i stället för rörelser, enskilda
politiker i stället för förändringar i kapitalismen.
Ett exempel på det är Daniel Suhonens ledare i AB den 25 september ”Något
skaver med Annie Lööfs livslögn”. Ett prov på pillande med individualistisk kvasipsykologi
i stället för samhällsanalys.
Tyvärr är det inte ovanligt hos vänstern att framställa motståndare som
illvilliga dumskallar i stället för att se dem som bärare av ekonomiska,
sociala och kulturella intressen.
Lördagsintervjun med Dadgostar
DanielSuhonens ledare i AB,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar