Med åldern blir man mer moralisk.
Man orkar nämligen inte synda som förr.
Hellre än att erkänna sin bristande förmåga är det lättare att hänvisa sin moral.
Hellre än att erkänna sin bristande förmåga är det lättare att hänvisa sin moral.
Moral är något relativt, vad som är moraliskt för den
ene är omoral för den andre.
Att teckna en bild av Muhammed är högsta moral på vissa ställen av jorden medan det är en dödssynd för andra.
I Islam är räntan förbjuden men högsta moral på Wall Street. (Att Sveriges Riksbank sänker räntan är dock inte utslag av moral utan för att man anser att räntan är relativ.)
Men begreppet ”att relativisera” betyder inte att man anser att allt är relativt. I den politiska diskursen betyder ”att relativisera” exempelvis att försvara den politiska ofriheten i Kina med att folket i alla fall har fått det materiellt bättre.
Då Alice Teodorescu i GP ber oss att ”Sluta relativisera IS-krigarnas val” menar hon att det inte finns några ursäkter för de nidingsdåd som terrorister begår.
Hon beskyller vänstern för att förklara terroristernas kriminalitet och därmed försvara deras brottslighet med hänvisning till deras bakgrund i utanförskap och fattigdom.
Hon anser att denna vänsterförklaring bara är ett försvar för deras ondska.
Moralen är densamme för fattig som för rik.
Liknande tongångar presenterar Ivar Arpi i SvD.
Och de slutsatserna går det väl inte att argumentera emot.
Kriminella handlingar är kriminella och bör bestraffas enligt lag och rätt.
Men Arpi och Teodorescu ställer sig i bredd i den trånga åsiktskorridoren och hindrar andra att komma förbi med funderingar över orsak och verkan.
Att söka förklara en handling är inte detsamma som att försvara den.
De nyliberala debattörerna skiter i att förklara de vill bara döma. Moralen är entydig och ger inte utrymme för att förklara omoral.
Att teckna en bild av Muhammed är högsta moral på vissa ställen av jorden medan det är en dödssynd för andra.
I Islam är räntan förbjuden men högsta moral på Wall Street. (Att Sveriges Riksbank sänker räntan är dock inte utslag av moral utan för att man anser att räntan är relativ.)
Men begreppet ”att relativisera” betyder inte att man anser att allt är relativt. I den politiska diskursen betyder ”att relativisera” exempelvis att försvara den politiska ofriheten i Kina med att folket i alla fall har fått det materiellt bättre.
Då Alice Teodorescu i GP ber oss att ”Sluta relativisera IS-krigarnas val” menar hon att det inte finns några ursäkter för de nidingsdåd som terrorister begår.
Hon beskyller vänstern för att förklara terroristernas kriminalitet och därmed försvara deras brottslighet med hänvisning till deras bakgrund i utanförskap och fattigdom.
Hon anser att denna vänsterförklaring bara är ett försvar för deras ondska.
Moralen är densamme för fattig som för rik.
Liknande tongångar presenterar Ivar Arpi i SvD.
Och de slutsatserna går det väl inte att argumentera emot.
Kriminella handlingar är kriminella och bör bestraffas enligt lag och rätt.
Men Arpi och Teodorescu ställer sig i bredd i den trånga åsiktskorridoren och hindrar andra att komma förbi med funderingar över orsak och verkan.
Att söka förklara en handling är inte detsamma som att försvara den.
De nyliberala debattörerna skiter i att förklara de vill bara döma. Moralen är entydig och ger inte utrymme för att förklara omoral.
Teodoresku orkar inte försöka fundera över varför det är
arbetslösa, outbildade invandrarungdomar som växer upp i Molenbeek i Bryssel, Bobigny i Paris, Brixton i London, Husby i Stockholm, Biskopsgården i
Göteborg och Rosengård i
Malmö som blir terrorister.
Och att deras jämnåriga i Danderyd, Lidingö, Täby, Nacka och Vellinge ligger lågt i terroriststatistiken.
Teodorescu frågar sig varför ” fattigdom och utsatthet inte automatiskt gör människor onda eller kriminella…” men frågan är inte ett försök att fundera utan hon har redan svaret färdigt: ” …också fattiga människor har en moralisk kompass som skiljer rätt från fel.”
Kanske tänker hon på att de unga i Haparanda, Timrå, Surahammar och Jokkmokk som inte är direkt förmögna ändå inte bränner bilar och skjuter folk.
Man bör kunna diskutera även detta utan att riskera bli betraktad som terroristkramare.
Och att deras jämnåriga i Danderyd, Lidingö, Täby, Nacka och Vellinge ligger lågt i terroriststatistiken.
Teodorescu frågar sig varför ” fattigdom och utsatthet inte automatiskt gör människor onda eller kriminella…” men frågan är inte ett försök att fundera utan hon har redan svaret färdigt: ” …också fattiga människor har en moralisk kompass som skiljer rätt från fel.”
Kanske tänker hon på att de unga i Haparanda, Timrå, Surahammar och Jokkmokk som inte är direkt förmögna ändå inte bränner bilar och skjuter folk.
Man bör kunna diskutera även detta utan att riskera bli betraktad som terroristkramare.
7 kommentarer:
Så rätt,så.Inget ät enkelt när mänskliga beteenden skall förklaras, då det inte finns några klara färgmarkeringar som lämnar en tydlig utgångspunkt.
Det borde även"kloka" människor som skriver på ledarplats i en borgelig tidning begripa.
Det är väl ingen hemlighet att invandrarungdomar från socioekonomiskt svaga miljöer ofta blir vänsterextremister eller islamister medan etniska svenska ungdomar från liknande miljöer blir högerextremister. Att bortse från socioekonomisk bakgrund som bakgrundsfaktor är en grov förenkling.
Varför finns det så få terrorister bland de fattiga i t.ex Indien och större delen av de länder på vår planet med extrem fattigdom ?
Fattigdom är varken en ursäkt eller en orsak till terrorism.
Vi har genom åren sett en ofta intellektuell extrem vänster med välutbildade människor som blivit terrorister...
Neosocialister vill alltid skylla på samhället ... lite revolution fixar allt.
Ingen påstår att utanförskap och fattigdom är enda orsak till att unga invandrare fångas av extrem terrorism bara att det är en av orsakerna.
Om man nu vill skylla på utanförskap och fattigdom så kan man då undra över det geniala draget att under rådande massarbetslöshet fylla på med flera hundra tusen per år till, rakt in i ett utanförskap för den övervägande delen...
De kommande årtiondena kommer att fyllas med våld och konflikt i en allt snabbare ond spiral i det svenska samhället samtidigt som det svenska välfärdssamhället kollapsar som ett korthus.
Sverige har gått sönder pga den rödgröna regeringens totala handlingsförlamning.
Din värld tycks vara stillastående och oföränderlig. Eller borde vara det.
Ingen människa flyttar. Inga möten mellan människor uppstår.
Om det finns en orsak till sånt som sker är det alltid en enda orsak aldrig flera.
Komplikationer finns inte.
Allt är enkelt. Allt är svart eller vitt. Människor är antingen onda eller goda.
Om flyktingar kommer till ett annat land är det landet förlorat.
Är det inte en djäkla trist värld du lever i, Jonny?
Nej Mario, jag lever inte i en trist värld.
Din egen värld verkar däremot väldigt naivt uppbyggd (för att använda Lövfens ord).
NI har varit naiva, inte jag.
JAG påtalade tidigare i ett annat av dina blogginlägg att utanförskap bara är en av många pusselbitar bakom terrorismens framväxt. Däremot skapar det mycket svåra prövningar för välfärdssystemet i vårt land.
DU skriver ovan "Teodoresku orkar inte försöka fundera över varför det är arbetslösa, outbildade invandrarungdomar som växer upp i Molenbeek i Bryssel, Bobigny i Paris, Brixton i London, Husby i Stockholm, Biskopsgården i Göteborg och Rosengård i Malmö som blir terrorister."
Det är inte så enkel bild som DU ger sken av.
Men OM man nu antar att arbetslöshet och utanförskap är EN pusselbit i detta så kanske man ska inse att man inte ska dramatiskt försämra denna situation genom att fylla på med hundratusentals till människor per år som är predestinerade till arbetslöshet och boende i allt större förortsghetton.
Den utveckling som vi börjat se i Sverige och andra länder (t.ex England, Frankrike) kommer att accelera i allt snabbare takt pga denna snabba utbyggnad av en ny underklass.
DU kanske tycker det är en rolig värld att lämna över till nästa generation, ett samhälle där välfärden vi tagit för given är raserad. Ha det så kul då !
Skicka en kommentar