I Riddarholmskyrkan kan man, i en inskription, läsa om den svenske kungen Gustav II Adolf (1594-1632): ”In angustiis intravit” (I trångmål begynte han sin bana). ”Pietatem amavit” (Fromheten älskade han), ”Hostes prostravit” (Fienderna nedslog han), ”Regnum dilatavit” (Riket utvidgade han), ”Suecos exaltavit” (Svenskarna upphöjde han), ”Oppressos liberavit” (De förtryckta befriade han), ”Moriens triumphavit” (I döden triumferade han).
Om det nu var bra gjort, så inte gjorde han det utan sina medarbetare, arméer och tusentals soldater väl? Inte utan
alla de tusentals människor som offrat sina liv eller som skadats för resten av
livet.
”Sveriges historia är dess
konungars”, skrev Erik Gustaf Geijer (1783-1847) en gång.
Och i historielitteraturen kan vi ideligen läsa om kungar, kejsare, filosofer,
konstnärer, diktare, krigshjältar, uppfinnare, upptäckare, statsmän och andra
märkvärdiga män och en och annan kvinna.
Vi får lära oss hur de, genom sina enastående insatser, har påverkat historiens
förlopp.
Att de ägde ovanliga förmågor och påverkat historien må vara sant. Men de
sanningarna brukar ändå konsekvent dölja ett annat viktigt faktum.
För att ta några exempel.
Sokrates, Leonardo da Vinci, Shakespeare, Beethoven och Alfred Nobel var utan
tvekan begåvade män. De framstår i historieböckerna som viktigare än de flesta
andra samtida.
Men de, liksom alla andra ”vanliga” människor, var tvungna att äta och dricka,
sova och skita, städa och tvätta, sköta sina barn och, kort sagt, de måste kunna
livnära sig och sköta sin vardag för att få möjlighet att uträtta sina
storverk.
Eller var det så att det var andra människor omkring dem som bidrog till att de
kunde bli vad de blev?
Stora män är ofta mycket koncentrerade på sin uppgift, många skulle nog i sin
egocentricitet diagnosticeras som något autistiska.
Hur klarar de att utveckla sina speciella förmågor om deras dagar skulle vara
uppfyllda av att tvingas göra allt det som vi ”vanliga” alltid måste göra,
nämligen sådant som tar det mesta av vår tid: att varje morgon, året runt, gå
till jobbet för att tjäna ihop en lön så att vi kan föda oss själva?
Vem gick till marknaden och handlade geniernas livsmedel, vem lagade deras mat,
vem byggde, inredde och städade deras bostäder, vem sydde och ordnade de kläder
de bar?
Vem bäddade deras sängar, vem diskade deras disk, vem städade åt dem, kort
sagt, vem befriade dem från allt det tidsödande vardagsarbetet så att de kunde
få tid och ork att tänka och filosofera, dikta, komponera, experimentera och
uppfinna?
Vilka var alla de som
befriade Sokrates, Leonardo da Vinci, Shakespeare, Beethoven och Alfred Nobel
från vardagens tidsödande sysslor? Vem skötte deras vardag och lekamliga
försörjning? Vilka höll liv i genierna?
Sokrates
hade fru och slavar
Sokrates (469-399
f.Kr)
hade en hustru och flera slavar. Hustrun hette Xantippa som ansågs grälsjuk och argsint. Att hon
verkligen var sådan vet vi inte, det kan vara en skröna. Men om det vore så är
det kanske inte så konstigt att hon blev grinig med en gubbe som alltid gick
och tänkte stora tankar men aldrig gjorde ett ordentligt handtag hemma. Sokrates var arbetsbefriad eftersom han var medborgare i Athén och tillhörde aristokratin, den högre samhällsklassen. Som sådan hade han inkomster
från det arbete som utfördes av ofria slavar, kvinnor och metoiker
(invandrare). De senare hade till skillnad från slavarna, en begränsad frihet
men de saknade medborgarskap och rösträtt.
På den tiden i Grekland var det just slavarna, kvinnorna och utlänningarna som
fixade maten, som byggde Sokrates´ hem, städade det, bar bort hans bajs, skötte
hans egendomar medan han själv tänkte stora tankar. Vilka var hans tjänare?
I dag är det bara namnet på hans hustru Xantippa som eftervärlden känner till
och som alltså blivit synonymt med grinig kärring.
Detsamma gällde de flesta av Greklands och Roms berömda antika författare och
filosofer. Alla hade de sin försörjning ordnad och sin vardagsservice fixad.
Så tack, Xantippa och alla andra fruar! Tack slavar! Tack invandrarna under
antiken och senare!
Utan er hade vi inte haft Sokrates och andra filosofers tankar om tillvaron.
Leonardo da Vinci
Under den så kallade medeltiden var det kyrkan och furstehusen som framträder i
historien.
Leonardo
da Vinci (1452-1519) hade aldrig någon hustru hans talanger uppmärksammades
tidigt och han sattes, vid ca 14 års ålder, i lära hos Andrea del Verrocchio,
en ledande florentinsk skulptör, guldsmed och målare.
Leonardo sattes inte bara som lärling under Andrea del Verrocchio utan bodde i
samma hus som han och fick del av vad husets tjänare uträttade. Från 1482, var han i tjänst hos
hertigen av Milano, Ludovico Sforza, och verkade där som hovmålare, skulptör, arkitekt och
arméingenjör fram till familjen Sforzas fall 1499. Leonardo arbetade
därefter åt fursten Cesare Borgia och efter det för Milanos
franske guvernör Charles
d'Amboise och sedan
för franske kungen Frans I.
Furstarnas, guvernörens och kungens ekonomiska bidrag, och deras tjänstefolk,
gjorde att Leonardo fick möjlighet att utveckla sina idéer och sin
konstnärlighet utan att störas alltför mycket av vardagsbekymren.
Men varifrån hade furstarna och kyrkan fått sina pengar?
Shakespeare
(1564-1616) hade från början en gynnare i tredje earlen av Southampton, Henry
Wriothesley, som såg till att Shakespeare kunde utbilda sig.
Shakespeare hade från 1582 fram till sin död dessutom en hustru, Anne Hathaway
(1555-1623). Hon bidrog till familjens ekonomi genom att komma från en förmögen
familj.
Tack vare earlen och hustruns bidrag kunde Shakespeare skapa sina odödliga verk
utan att behöva hindras av de vardagliga livsuppehållande sysslorna.
Bakom earlens och hustruns pengar låg många idag okända människors arbete.
Beethoven (1770-1827) hade aldrig, efter sin mamma, någon självuppoffrande kvinna
i sitt hushåll men fick understöd av mecenater, mest från europeiska
furstehus. En av de främsta var furst
Lichnowsky som
gav Beethoven ett årligt understöd på 600 floriner, och av furst Lobkowitz och
furst Kinsky som betalade Beethoven 4.000 floriner årligen, för att behålla
honom i Wien.
Han kunde alltså betala för den vardagsservice han behövde för att kunna
komponera.
Furstarna hade fått sina rikedomar genom hårt vardagsarbete i jordbruk,
fabriker eller på slagfält.
Nå ja, nu var det ju inte furstarna själva som arbetat hårt och därmed skapat
överflödet utan alla de drängar, pigor, tjänstefolk, lantbrukare, hantverkare,
daglönare och andra som arbetat åt dem och deras förfäder.
Inte en ringa del av furstarnas inkomster kom från krigiska erövringar som deras
förfäders soldater gjort.
Alfred Nobel (1833 -1896) kunde
utveckla sin forskning genom inkomsterna från sin pappas tillverkning av minor
och ångmaskiner åt den ryska flottan under Krimkriget 1853-1856. Krimkriget kostade 47 000 soldater livet
som alltså därmed indirekt bidrog till att Alfred Nobel kunde göra sin
banbrytande upptäckt. Dessutom skaffade sig Alfred, tillsammans med sina bröder
Ludvig och Robert, inkomster från oljefälten i Baku.
Bröderna Nobel pumpade inte själva upp oljan. Det gjorde oljearbetarna. Men
fabrikörerna Nobel kunde lägga beslag på överskottet från den uppumpade oljan.
Och
så har vi alla dessa härförare som vunnit sina slag, fått medalj och ärats som
hjältar.
Men inte utan sina arméer och tusentals soldater väl? Inte utan alla de
tusentals människor som offrat sina liv eller som skadats för resten av livet.
Bakom varje
framstående mans stordåd står oftast kvinnor och en mängd andra arbetande
människor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar