tisdag 13 januari 2009

Åt helvete med alla regler!

Min, i övrigt ordentlige och ytterst ordningsamme granne, struntar i Vägverkets hastighetsbegränsningar. Han kör bil så det ryker. ”Varför ska myndigheterna bestämma hur fort jag kör? Jag kan väl själv avgöra hur fort jag ska framföra mitt fordon.”, säger han då vi, i hans bil, är på väg till Flen på den numera kameraövervakade väg 55.

Jag antar att detta lagtrots får honom att, för en gångs skull, känna sig en smula anarkistisk. Det unnar jag honom, samtidigt som jag snusförnuftigt försöker förklara att det finns större idioter än han på vägen och att det är dom som reglerna är till för.

Men visst. Jag håller med. Regler hämmar. Regler kräver övervakning. Åt helvete med alla regler! Egentligen.

Det tråkiga är att detta har blivit de dogmatiska liberalfundamentalisternas slappa mantra.
(Nota bene under förutsättning att reglerna är politiskt beslutade och övervakade av myndigheter.)

Dogmatiskt och fundamentalistisk därför att extremliberalerna aldrig försöker se komplicerade sammanhang utan bara upprepar gamla trossatser som bygger på Adam Smiths, på den tiden, geniala analys av marknadsekonomin. Problemet för fundamentalisterna är att Adam Smith skrev sina epokgörande böcker på Gustav III: s och Bellmans tid. Det var långt före bilindustrin och före industri- och fondkapitalismen. (Dessutom misstolkar många liberaler den stackars Adam.)

Liberalfundamentalisternas trossystem är omöjligt att kritisera. Då världskrisen slår till beror det på politisk klåfingrighet. Och eftersom världsekonomin kräver total frihet är förklaringen given i varje läge.

Vi som inte är gammeltroende, dogmatiska liberalfundamentalister har en mer komplicerad verklighet att förhålla oss till. Vi tvingas inse att frihet för flertalet kräver regler för samma flertal.
Hastighetsbegränsningar hämmar en del, men kanske skyddar andra.

Men kanske ska vi unna de dogmatiker och gammelliberaltroende som, från ledarsidor och tankesmedjor, gapar högst om ”frihet” få möjlighet att känna sig som nyskapande frihetskämpar.

Inga kommentarer: