fredag 23 januari 2009

När kapitalismens trogne tjänare spyr

Då och då får man en inblick i finansvärlden.
Det är där de ansvarsfulla män och kvinnor jobbar som ska placera produktionens överskott i nya kloka investeringar och ska ordna så att våra pensionspengar ökar sitt värde.
En av dessa män är Jérome Kerviel, 32.
Kerviel är misstänkt för att ha svindlat franska Société Générale på motsvarande 54 miljarder kronor. Men han vet att berätta,rapporterade Svenska Dagbladet i går.
Kerviel jämför aktiehandeln med tv-spel där det går blixtsnabbt att vinna eller förlora flera miljoner.
"En bra dag gör en normal handlare mellan 30.000 och 40.000 euro i vinst. För mig var en dag med en miljon euro meningslös. Varje dag flyttar jag fram min gräns. Jag tar helt galna risker", säger han i intervjun.
Kerviel erkänner att han dolt förlusttransaktioner men uppger att han bara försökt att tjäna pengar till banken - inte sig åt själv. Det hela eskalerade samtidigt som cheferna enligt honom själv teg.
Jérome Kerviel berättar att han fick sig en tankeställare efter ett terrorattentat i London, då han tjänade 500.000 euro genom att spekulera på en fallande börs. Skrattet fastnade i plötsligt halsen när han först lite senare insåg vad han höll på med: jublade samtidigt som oskyldiga människor dödats i tunnelbanan.
"Jag sprang ut på toaletten och kräktes", säger Jérome Kerviel enligt SvD.
Han kritiserar sin före detta bankledning hårt för bristande moraliskt ansvar. Att hans närmsta chefer inte skulle ha vetat om vad han höll på med anser Kerviel vara rent nonsens.

Inga kommentarer: