Politiken har sina begränsningar. Politikerna kan inte bestämma allt.
För det första är det vårt valsystem, med proportionella val,
som bestämmer handlingsutrymmet.
Partierna får mandat ungefär i förhållande till sin andel av rösterna. Det
innebär att valets "vinnare" bara kan få en knapp majoritet eller
inte får någon majoritet alls. Därmed uppstår minoritetsregeringar eller
koalitionsregeringar.
Flera partier kan ju vara emot ett regeringsförslag än för.
Frankrike, Storbritannien, USA, Kanada och Australien har ett annat valsystem, med
majoritetsval i enmansvalkretsar. Det kan leda till att starka majoriteter
bildas i det valda parlamentet och därmed starka regeringsunderlag. Vinnaren
vinner allt. Även detta system har nackdelar.
Inget system är bättre än det andra.
Vårt demokratiska system begränsar alltså möjligheterna att ett
regeringsparti genomför sin politik fullt ut.
Demokratin ska ge motsatta intressen möjlighet att göra sig gällande.
Resultatet blir kompromisser, steg tillbaka, ofullständiga beslut.
Dessutom finns grundlagar, regler om lagbehandling, remisser och
förhandlingsordningar vilket sinkar besluten.
För det andra, idag är finans-, penning-, kapital- och valutamarknaderna
globala.
Investeringskapital glider runt på världens börser på jakt efter snabb profit
utan att landa i den reala ekonomin. Uppblåsta fantasivärden skapa bubblor i
stället för att verkligt kapital omsättas i arbete och produktion.
Fram till 1985 var finansmarknaden starkt reglerad. Regleringsåtgärderna
användes som penningpolitiska instrument. Kreditreglering i form av
räntereglering, lånetak och placeringsplikt samt kassakrav är exempel på detta.
Numera är Riksbankens reporänta det penningpolitiska styrmedlet, medan
regelverkets huvuduppgift är att främja stabiliteten och effektiviteten i det
finansiella systemet.
1985 genomfördes de första avregleringarna på kredit- och
valutamarknaderna.
Avregleringarna hade blivit nödvändiga för att anpassa den svenska finansmarknaden
till de internationella marknaderna.
1990-1991 kom socialdemokraterna och folkpartiet överens en stor
skatteomläggning.
Avregleringen av den finansiella sektorn har, tillsammans med skattereformen, utpekats
som bidragande orsaker till den djupgående ekonomiska kris som drabbade Sverige
när 1980-talets högkonjunktur gick in 1990-talets recession.
För det tredje har den svenska exporten som andel av BNP
ökat kraftigt sedan 1970.
Sverige är i dag ett av världens mest exportberoende länder. Om man tog bort
exporten skulle BNP falla med 50 procent. Detta gör Sverige mer känsligt än
många andra länder för konjunktursvängningar i viktiga handelsländer.
Totalt uppgick den svenska varuexporten till 1 518 miljarder kronor år 2019.
Norge, Tyskland, USA, Finland och Danmark var de länder som vi exporterade mest
till.
För det fjärde kan inte ett enskilt demokratiskt land på
egen hand börja beskatta det globala finanskapitalet, för att ta ett exempel. Finanskapitalet rör sig över hela klotet och
kan inte fångas i en nations lagstiftning.
Av samma skäl kan inte den enskilda äganderätten, kapitalägarnas rätt till
vinster på satsat kapital och näringsfriheten lagstiftas bort eller naggas i
kanten av en nationell regering - om nu någon skulle vilja det - utan negativa
konsekvenser för nationen. Den enskilda äganderätten och näringsfriheten är
förutsättning för att världens kapitalistiska ekonomi ska fungera. Varje
angrepp på dessa slår tillbaka på politikerna eftersom de är fundamentala för
den ekonomiska världsordningen.
Varje nationell regering är beroende av vad som händer i
omvärlden.
Och världsekonomin förändras ständigt. De globala
kapitalmarknaderna lever ett eget liv och påverkar olika länders ekonomier.
Politikerna har bara att rätta sig efter förändringarna.
Företagen flyttar sin produktion till länder där arbetskaraftskostnaderna är
billigast och skatterna låga. Valutan förändras och påverkar handeln som i sin
tur påverkar produktionen.
Skatteflykt urholkar nationers skatteinkomster.
De internationella prisnivåerna på råvaror, till exempel olja,
socker, sojabönor, aluminium, ris, vete, guld och silver, styr enskilda staters
ekonomi.
Våra pensionspengar har placerats i globala fonder som ingen
nationell regering har makt över.
Multinationella företag har, genom sin relativa ekonomiska
styrka, stort inflytande över världsekonomin.
Ekonomiska kriser och pandemier uppstår som också som
påverkar alla länders politik.
Välfärdsländer får finna sig i att det kommer flyktingar från fattiga och hemsökta
länder.
Den internationella brottsligheten, med droghandel, skapar problem i enskilda
länder.
Krig i omvärlden skapar oro, tvingar regeringar att satsa på
militär upprustning och öka beredskapen.
Krigen och miljöproblem tvingar folk att fly till andra länder viket påverkar
politiken i migrationsländerna.
Dessa begränsningar för de nationella politikerna tvingar politikerna att bygger
överstatliga organ som EU, Världsbanken, FN m.fl.
FN
hade bildats direkt efter krigsslutet 1945 liksom Internationella
valutafonden (IMF) och Världsbanken, två internationella organ i nära
samarbete som verkar för en stabil världsekonomi, ökad världshandel och
ekonomisk tillväxt i världens länder. Båda organisationerna har status som
FN-organ.
Även dessa kräver begränsningar i de nationella politikernas handlingsutrymme.
För svensk del innebar efterkrigstiden 1945-1970 ett ekonomiskt och industriellt uppsving som
kunde ge skatteinkomster för att bygga välfärden. Dels hade Sverige en
ograverad industri gentemot omvärlden vars industrier låg i ruiner.
Dessutom hade Bretton Woods-systemet (1944-1971) gynnat frihandeln. Marschallplanen
satte fart på de krigsdrabbade ländernas ekonomier.
Från och med 1950 började en rad europeiska länder samarbeta
ekonomiskt och politiskt för att bevara freden. Detta skedde inom ramen för
Europeiska kol- och stålunionen. De ursprungliga medlemsländerna var Belgien,
Frankrike, Italien, Luxemburg, Nederländerna och dåvarande Västtyskland. I dag
har EU 27 medlemsländer.
Efter 1970 kom flera bakslag för
svensk exportindustri. Omvärldens produktionsapparat hade kommit i kapp och
kunde konkurrera med den svenska. Det ledde till ett antal svenska kriser bland
andra den svenska textilkrisen, stålkrisen, varvskrisen m.fl.
Textilkrisen började redan på 50-talet och var som mest akut från sent 1960-tal
till sent 1970-tal och ledde sammantaget till att omkring 70 000
arbetstillfällen gick förlorade.
År 1977 övertogs Eriksbergsvarvet av det nybildade statliga Svenska Varv AB och
inom ett par år övertogs de övriga svenska storvarven. Lindholmens varv och
Eriksbergsvarvet i Göteborg lades ner ganska omgående, Öresundsvarvet lades ner
1982 och senare försvann också Uddevallavarvet och Götaverkens Arendalsvarv. En
svensk storindustri gick i graven. Antalet anställda vid varven minskade med 10
000-tals löntagare.
Bakgrunden till stålkrisen
berodde på att efterfrågan minskade och resulterade i överskott och därmed
prisfall på stålprodukter. År 1978 bildades Svenskt Stål AB (SSAB) genom
sammanslagning av Domnarvets järnverk (ägt av Stora Kopparberg), Oxelösunds
järnverk (ägt av Gränges) och det statliga Norrbottens Järnverk (NJA) i Luleå.
Stålverken i Oxelösund och Luleå koncentrerades till tillverkning av
handelsstål medan Domnarvet inriktades på tunnplåt.
Oljekrisen med kraftigt ökade priser på olja kom 1973.
De forna så blomstande industristäderna och de gamla bruksorterna i landet
förlorade sina mjölkkossor och blev i stället tvungna att ta itu med
arbetslöshets- och andra sociala problem. Skatteintäkterna minskade medan
utgifterna för sociala avgifter ökade.
Allt detta skapade ett missnöje och en otrygghet hos medborgarna.
Missnöjet gick ut över politikerna och de etablerade politiska partierna.
Den politiska stabiliteten var bruten.
Från 1971 har Sverige haft minoritetsregeringar. (Förutom de borgerliga
trepartiregeringarna under Thorbjörn Fälldin 1976–1978 och 1979–1981 samt den
borgerliga fyrpartiregeringen under Fredrik Reinfeldt och alliansregeringen
2006–2010.)
Valutakrisen inträffade hösten 1992, Då havererade den fasta växelkursen på
grund av valutaspekulation. För att försvara kronkursen höjdes marginalräntan
under mycket kort tid, mellan 16 september och 21 september, till 500
procent.
Tekniken förändrade politikens förutsättningar.
Dataindustrins utveckling har förändrat mycket av politikens och produktionens
förutsättningar.
Med världens ekonomiska globalisering styrs de nationella
ekonomierna av andra intressen och aktörer än av de inhemska politikerna. Dessa
får allt mindre att bestämma om och får alltmer jobba med att rätta sig efter
marknaderna och kapitalets rörelser.
De etablerade politikernas oförmåga att leva upp till väljaras förväntningar
skapar grogrund för alternativpartier vilket ytterligare splittrar den
politiska kartan.
Min slutsats är att Socialdemokratin har en uppgift, och en skyldighet, att vara
det samlande socialliberala partiet i svensk politik.
Syftet är att hindra en brun/blå konservatism och en tokliberal libertarianism
att få regeringsmakten.
I. Det samarbetande partiet.
II. Det socialliberala partiet
III. Blockförskjutningar
Sossar som inte delar min verklighetsbeskrivning:
Göran Greider DalaDemokraten 12 sep 2018,: Du, som är
socialdemokrat! Tio teser för nuet och framtiden.
Göran Greider Dala Demokraten 25 maj 2020, När ki(s)tan
sänks ner. Socialdemokratin måste våga säga nej till en nyliberal
LAS-utredning.
Sofie Eriksson, Markus Kallifatides och Daniel Suhonen. Vill
socialdemokratin någonting alls numera? Vårt parti har inte tagit riktigt ansvar sedan 2006
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar