Det finns människor som inbillar sig att det är invandringen och flyktingmottagandet som skapar ekonomiska problem för ett land, till exempel Sverige.
Jag anser att dessa människor har en alldeles för enkel bild av tillvaron.
Det finns nämligen minst åttiosju andra ekonomiska, sociala och kulturella
orsaker till att det går bättre eller sämre för ett lands ekonomi.
Om det nu går sämre än förr. Eller bättre. Inte sällan handlar slutsatsen om
hur man räknar.
De människor som har en enfaldig syn på samhällsproblem kan alltid ge enkla
lösningar på problemen. De enkla lösningarna är alltid lättast att få
anslutning till. Alexanderhugg går alltid hem.
En sådan enkel lösning är att Konspirationer ligger bakom
samhällsproblemen.
Konspirationsteorier är därför vanliga orsaksförklaringar.
Bakom konspirationen ligger judarna, kapitalisterna, bögarna, muslimerna,
ryssarna, makthavarna, högern, vänstern, centern, dumskallarna, akademikerna, kineserna,
invandrarna. De konspirerar och arbetar mot folket. De konspirerar för att vinna
makt. Ja, de hotar hela vår kultur.
Ett exempel: På sociala medier finns, än i dag, grupper av
människor som hatar sossen och finansborgarrådet Hjalmar Mehr (1910-1979) för
Norrmalmsregleringen i centrala Stockholm. Mehr var finansborgarråd i Stockholms
stad 1958–1966 och 1970–1971. Han anses av stora grupper orsak till de
omfattande rivningarna av Klarakvarteren. Men det är naturligtvis fel.
I verkligheten var det så att besluten om Norrmalmsregleringen (eller
Citysaneringen) togs redan under 40-talet och verkställdes under 50-, 60- och
ända in på 70-talet då rivningarna började kallas för ”Rivningsraseriet”.
Rivningarna och omdaningen var noga planerade och nödvändiga. Många aktörer –
arkitekter, konstruktörer, fastighetsägare, kapitalinnehavare, samhällsplanerare,
tjänstemän, politiker från olika partier - deltog i planeringen och i besluten.
En sanering av City hade blivit nödvändigt då staden växte. Man tvingades att
bredda en del gator för att förhindra trafikinfarkt. Det är svårt att bredda
gator i en gammal stad utan att riva en del huskroppar och kvarter.
Biltrafikanterna krävde att få komma fram. Så var det över hela världen.
Klarakvarteren bestod dessutom av många slumområden med bostadshus som saknade varmvatten och vattenklosetter. Att förnya det gamla VVS-nätet var nästan
omöjligt.
Husen höll på att förfalla. En del var byggda på träpålar som höll på att
ruttna och husen började sjunka. Eftersom problemen sågs som dyra att åtgärda
föreslogs rivning och nybygge i kvarteren.
Under city anlades ett nät av tunnlar för distribution av varor till butiker
och kontor. Det avlastade trafiken ovan jord. Eftersom staden var byggd på en
grusås tvingades man att gjuta betongtunnlar.
Tunnelbanan måste byggas vilket krävde att en del redan rivningsfärdiga delar
av staden måste rivas. I dag är tunnelbanan ett av stockholmarnas viktigaste transportnät.
Nya samhällsfunktioner och behov för näringslivet krävde att
fastigheter måste byggas om.
Byggare, fastighetsägare, skattebetalare m.fl. ville att byggena skulle bli så
billiga och funktionella som möjligt.
Med de gamla byggmetoderna och restaureringar skulle byggnaderna bli alldeles
för dyra.
Då det nya City stod klart framträdde olika lobbygrupper. Citysaneringen
framställdes som ett utslag av modernitetens hämnd på krokanarkitekturen,
politikers okänslighet för skönhetsvärden, storvulna men misslyckade ambitioner
och en allmän politikerdriven rivningshysteri. Politikerna skulle ha varit kåta
på att skapa monument över sig själva.
En del arkitektoniska nya skapelser blev inte så vackra som man önskat. Man kan
också diskutera om citykärnan borde ha byggts för fler boenden och inte enbart för butiker och kontor.
Men alla dessa ofrånkomliga fakta fanns som förklaring till de
genomgripande förändringarna. Fastigheter byggdes för att maximera funktionen. Städer,
och dess fastigheter, byggs inte i första hand för att vara vackra att se på.
De byggs för att fungera för sitt ändamål.
Hjalmar Mehr
SvD
Aftonbladet
DN
Aldrigmehr
Arkitekten
Arkitekturupproret
Rivningarna
Byggnadsvårdsföreningen
Utopia arkitekter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar