Vellinge kommun ligger i Skåne län och där bor 35 257
människor (2016). De är rikare än de flesta andra svenskar. Medelinkomsten i
Vellinge är 303 275 kronor om året.
I hela Sverige är den 261 038 kronor. I Eskilstuna, där jag bor, är
medelinkomsten 240 882 kronor.
Men Vellingeborna har inte råd att ge Europas fattigaste människor hjälp när de ber om det.
Vellingeborna löser det hela i stället med att förbjuda de fattiga att be om hjälp.
– Jag är medveten om att det är en svår fråga, men jag tror inte att vi bekämpar fattigdom genom att tillåta tiggeri, säger Vellinge kommuns M-ledare Carina Wutzler till TT.
Men Vellingeborna har inte råd att ge Europas fattigaste människor hjälp när de ber om det.
Vellingeborna löser det hela i stället med att förbjuda de fattiga att be om hjälp.
– Jag är medveten om att det är en svår fråga, men jag tror inte att vi bekämpar fattigdom genom att tillåta tiggeri, säger Vellinge kommuns M-ledare Carina Wutzler till TT.
Nähä, men bekämpar man fattigdom genom att förbjuda folk att
be om hjälp eller att förbjuda folk att hjälpa?
Det är förbjudet att slå folk på käften.
Men inte fan bekämpar man krig genom detta förbud.
Det är förbjudet att slå folk på käften.
Men inte fan bekämpar man krig genom detta förbud.
9 kommentarer:
Dessa människor är inte Sveriges problem. Det finns miljarder fattiga på jorden och de är inte heller vårat problem. Vårat ansvar är att ta hand om och ge stöd till svenska medborgare. Utöver det hjälper vi genom vår biståndspolitik olika projekt och länder.
"Enligt Aftonbladet Inizios färska undersökning (20170905) vill sex av tio svenskar förbjuda tiggeri. Endast sexton procent vill att tiggeri ska vara tillåtet. "
Svenskar har rätt till olika former av bidrag och stöd, därför bör givetvis tiggeri vara något som inte finns behov av. De svenska medborgare som behöver hjälp skall istället vända sig till de myndigheter som sköter detta.
Utländska medborgare som kommer hit har ingen rätt till dessa former av stöd, de ska under sin vistelse här ha tillräckligt med medel för att kunna upprätthålla sitt uppehälle under sin vistelse, behöver de hjälp ska de lämpligen vända sig till sitt lands ambassad.
Vi talar om tiggeri dvs för egen personlig vinning, insamling av pengar som görs av registrerade organisationer till välgörande ändamål är inte tiggeri.
Vill dessa människor fortsätta tigga kan de göra det i sina hemländer (om landet tillåter det) eller varför inte starta en insamling till sig själv på internet, det finns siter som förenklar ett sådant förfarande. Våra gator och torg ska däremot vara fredade.
Utländska medborgare som kommer hit har ett eget försörjningskrav på sig för att klara sitt uppehälle, de ska alltså ha kontanta medel/bankmedel när de kommer hit till Sverige som ska räcka för deras vistelse här alternativt att de har en sponsor som är svensk medborgare (oftast en släkting) och som garanterar deras uppehälle.
Du likställer att vara snål och att inte vilja ha tiggeri turister. Är det verkligen samma sak?
Jonny
Du resonerar som en konservativ nationalist, d.v.s. som en Sverigedemokrat.
Det har du all rätt att göra i en demokrati.
Men jag delar inte dina uppfattningar.
Visst hjälper ”vi” andra länder genom vår biståndspolitik och olika projekt, men det verkar ju inte hjälpa dessa diskriminerade och fattiga romer.
Den sorts nationalism som du förfäktar är diskriminering.
Nils
Snål är kanske litet väl snällt.
En som inte ger en fattig av sitt överflöd kallar jag för snål.
Men det finns andra benämningar på den som inte vill hjälpa andra utan vänder ryggen till eller kastar ut den som ber om hjälp.
Och så finns det en del synonymer till ”snål”: sniken, girig, närig, knusslig, missunnsam, njugg, ogin, ogenerös, gnetig, gnidig, gniden, överdrivet sparsam, småaktig, nidsk; återhållsam, restriktiv.
Nej Mario Matteoni, jag resonerar tydligen som 6 av tio svenskar och som t.ex flera av ditt kära socialdemokratiska partis riksdagsledamöter...
Att etikettera ditt resonemang lämnar jag därhän.
Att ge är att binda fast dem i tiggeriet, det är även en stark uppmuntran till de kriminella gäng som ligger bakom en del av tiggeriet och som utnyttjar dessa människor.
Ge istället då till en organisation som arbetar med att se till att ge undervisning till barnen i Rumänien, att organisera arbetstillfällen med enkla jobb åt deras föräldrar.
Du försöker lindra dina skuldkänslor men det du gör förbättrar inget, du bygger inte en framtid för dessa människor, istället raserar du deras möjligheter att ta sig upp ur hålet de finns i.
Tiggeri bör givetvis vara förbjudet, ska man samla in pengar på gator och torg bör man först ha ett ett tillstånd givet av lokala myndigheter för att få göra det.
Forbudet galler inte over hela kommunen.
Har romerna ratt att tigga var de vill ?
Anders
Jag vet inte på vilka platser i Vellinge som förbudet gäller.
I de flesta kommuner har de rätt att be om hjälp på alla offentliga platser där de inte stör ordningen.
Nej, Mari, du resonerar som en givmild men konservativ högerman under andra hälften av 1800-talet. Alltfler socialdemokrater har nu börjat tröttna på välbeställda partikamrater, som vill ersätta solidaritet med "välgörenhet" - just den konservativa och ultranationalistiska politik - som den då nyfödda arbetarrörelsen tog upp kampen mot. Senast i dag såg jag en insändare, som klagade på att förtecknen "höger" och "vänster" har bytt plats i den nutida debatten.
Du fortsätter att tjafsa om moderaterna. Du har inte tagit notis om min kommentar till ditt förra (2:a) inlägg i detta ämne: Du låtsas att du inte har läst mina kommentarer förra gången du skrev om samma ämne, fastän du indirekt argumenterar mot mig. Vi socialdemokrater må tycka att moderaternas förslag är inhumant, men vi borde dock vara tacksamma för att M har lyft frågan och lägga fram våra egna mer humana förslag. Det har jag gjort."
Jag har i det längsta accepterat och t.o.m. försvarat tiggeriet på våra gator (Det trodde du inte, va?), men med de växande problemen (människohandel, tvångsprostitution och annan kriminalitet) behövs en permanent lösning på misären i Rumänien och Bulgarien. Tiggeriet är en allvarlig black om foten på alla de romer, som har lyckats etablera sig i samhället och har jobb. Vi måste bekämpa fördomar om att unga tiggare, inte ens skulle vara "anställningsbara". Fråga dem! De skulle bli jätteglada för vilket dötrist och dåligt avlönat jobb som helst, om de bara kommer bort från gatan.
Tiden för förändring är nu kommen, när Sveriges socialminister förhandlar med sina ministerkollegor i Rumänien. Tiden är nu kommen, när hundratusentals vanliga rumäner genom massdemonstrationer har tvingat den tidigare korrupta regering att avgå, och landet har fått en ny regering. Men svenska samvetssjälvömkare kräver att s.k. ensamkommande barn, ska åka snålskjuts på hjälpen till tiggarna. Dessa s.k. barn är unga män i åldern 20 - 30 år, som varit friska och starka nog att ta sig illegalt hela vägen till Sverige. (forts)
(forts) När vi inte kan hjälpa alla i hela världen, måste vi prioritera. Och högsta prioritet måste de ha, som vistas legalt i Sverige, svenska medborgare och asylanter som har uppehållstillstånd. Övriga EU-medborgare bör ha näst högsta prioritet. Detta innebär bl.a. att tiggare, som befinner sig i en akut nödsituation, har rätt till hjälp från den svenska kommun, som de vistas i - tills dess att de har skickats hem genom Migrationsverkets försorg. För en längre tids vistelse, ska ha man ha med sig egna pengar.
Du var först med att jämföra med sexköpslagen. Det tyckte jag var en utmärkt idé, varför jag föreslog att den rika givaren ska straffas i stället för den fattiga tiggaren. Men jag skrev också att ingen ska straffas för att ha hjälp en tiggare i en akut nödsituation. Detta är visserligen i första hand en uppgift för socialtjänsten, men den har ju - speciellt i mindre kommuner - inte öppet dygnet runt. I större kommuner finns ofta en socialjour med förlängt öppethållande.
Men för dig handlar det tydligen om att ha kvar tiggeriet för att du vill visa upp din godhet. Lågvattenmärket var när du skrev att du inte kan stödja ordnade insamlingar för att hjälpa tiggarna i deras hemländer, för att du inte vet att pengarna kommer fram. Men åk ner och titta själv. Och sedan kan du övertyga andra om att hjälpen gör nytta, sedan du övertygat dig själv. I stället målar du bara i mörka färger och sprider känslor av hopplöshet.
Och var är din ekonomiska analys av det rumänska samhället? Rumänien är fortfarande ett jordbrukarland, men unga rumänska bönder går arbetslösa för att de inte kan köpa mark. Den köps upp av rika västeuropéer, som lockas av bonderomantiken, men driver högmekaniserade och personalsnåla jordbruk. När alla lever under förtryck, drabbas de som står längst ner på samhällsstegen, hårdast. Du låtsas att du inte har läst mina kommentarer, förra gången du skrev om samma ämne, faständ du indirekt argumenterar mot mig. Vi socialdemokrater må tycka att moderaternas förslag är inhumant, men vi borde dock vara tacksamma för att M har lyft frågan och lägga fram våra egna mer humana förslag. Det har jag gjort.
Vad har du gjort för att ändra på det? Du sprider gamla högeridéer om att köpa sig samvetsfrid. Andra "vänster"-debattörer tar till det rasistiska kortet och utmålar vanliga fattiga icke-romska rumäner som rasister. I stället för att hjälpa dem att komma till rätta med landets problem. Och som jag har skrivit förut, så är det väldigt illa gjort av den svenska statsministern att försöka förmå Rumänien att ta emot flyktingar, som har lockats till Sverige av fagra löften om paradiset på jorden, men vi vill utvisa till andra EU-länder.
När vi inte kan hjälpa alla, måste vi prioritera.
Det är också bedrövligt att höra svenska -"vänster"-debattörer kräva återsocialisering av offentliga verksamheter i Sverige, vilka har privatiserar med relativt goda resultat. Det varierar naturligtvis. Men ingen av dessa skränfockar vågar ens kritisera den fria rörligheten av - förutom varor och tjänster - även arbetskraft och kapital inom EU.
Varför inte stödja kraven (som förmodligen förekommer bland vanliga rumäner och andra östeuropéer), om en nationalisering av den av utlänningar ägda jorden för utdelning till landets egna jordlösa bönder, vars föräldrar, mor- och farföräldrar och deras förfäder har varit bönder från den tid, då landets romer användes som slavar på storjordbruken?
Men den svenska "vänstern" vill nog inte förknippas med de gamla kommunistdiktaturerna, som dock (troligen) stod för den romska befolkningens lyckligaste tid i deras långa historia av omänskligt förtryck och fattigdom.
Den idag till stor del fattiga och arbetslösa rumänska bondeklassen, må vara ättlingar till gamla slavägare. Men skulle de för den skull inte duga som arbetsgivare till romska lantarbetare på sina gamla släktgårdar, sedan de fått tillbaka dessa från nuvarande utländska ägare?
Är du socialist, Mario? Har du läst något av Marx?
Skicka en kommentar