Jag
är inte så bevandrad i judarnas religiösa historia men har i varje fall läst om
något som jag tycker är både vackert och rationellt.
Jubelåret.
När
jag ställde frågan om jubelåret till den trevliga och kunniga kvinna som
förevisade på Judiska Museet i Stockholm tyckte jag att hon verkade besvärad och
svarade inte på min fråga. Tydligen var det något som fallit bort ur judisk
tradition.
Men det judiska jubelåret har ändå beskrivits, bland annat i Bibeln, och ska
inte förväxlas med det katolska jubelåret som är något helt annat.
I judendomen kallas vart sjunde sabbatsår för jubelår. I Andra Mosebok 23, där Moses för övrigt uppmanar judarna att inte ta mutor och inte förtrycka invandrare, finns ett bud som säger att åkerjorden, vingården och olivplanteringen ska ligga i träda (ligga orörd) det sjunde året.
I judendomen kallas vart sjunde sabbatsår för jubelår. I Andra Mosebok 23, där Moses för övrigt uppmanar judarna att inte ta mutor och inte förtrycka invandrare, finns ett bud som säger att åkerjorden, vingården och olivplanteringen ska ligga i träda (ligga orörd) det sjunde året.
Jubelåret
inträffade vart femtionde år, eller vart sjunde sabbatsår, (7x7+1). Då skulle jorden
vila och alla israeliter skulle få tillbaka såld eller förlorad egendom. Slavarna
skulle också bli fria.
Det betydde frihet för dem som i många
fall hade sålt sig själva som slavar därför att de hade råkat i skuld.
Frigivningen kunde annars ske först när de hade tjänat i sex hela år men när
jubelåret kom frigavs även de slavar som ännu inte hade tjänat i sex år. Alla
arvsbesittningar som hade sålts (vanligtvis på grund av ekonomiska motgångar)
återlämnades, och alla som hade sålt sig själva återvände till sin familj och
sin fädernejord. Ingen familj skulle sjunka ner i bestående fattigdom. Även om någon slösade
bort allt han ägde, kunde han likväl inte för alltid förlora sin arvsbesittning
för sina efterkommande.
Jubelåret förhindrade att några
skuldsatte sig djupt medan andra blev rika på deras bekostnad, något som skapar
ekonomiska kriser.
Jubelåret behandlas också av DavidGraeber i boken ”Skuld. De första 5000 åren ”Daidalos 2011.
På sidan 400 skriver han:
”i denna bok har jag till stor del
undvikit att lägga fram konkreta förslag, men låt mig ändå avsluta med ett
sådant. Jag tycker verkligen att det kunde vara på tiden med någon form av bibliskt
jubelår: ett jubelår som skulle kunna omfatta såväl internationella skulder som
konsumentskulder. Det skulle vara välgörande inte bara för att det skulle
lindra så mycket mänskligt lidande, utan även för att det skulle påminna oss om
att pengar inte är något outgrundligt, att det inte är högsta formen av moral
att betala sina skulder, att alla dessa saker är mänskliga påfund och att
demokratins innebörd, om den har någon sådan, är att alla kan komma överens om
att ordna saker på ett annat sätt.”
Kanske något att ta upp nu sedan ekonomiska kriser blivit permanenta.
Kanske något att ta upp nu sedan ekonomiska kriser blivit permanenta.
1 kommentar:
"Att det inte är högsta formen av moral att betala sina skulder."
Kanske inte den allra högsta formen men ett civiliserat västerländskt samhälle innebär att man betalar sina skulder. Detta är en självklarhet till skillnad mot dagens av S accepterade skattesystem som gynnar välbärgade bostadsägare på låginkomsttagares bekostnad.
Skicka en kommentar