Det ”finns två typer av människor: de som jobbar för
kapital, exempelvis alla löntagare, och de som låter kapitalet jobba åt dem.”
Denna marxistiska klassdefinition läser man inte i någon
vänstertidskrift utan i en annonsbilaga till SvD i fredag 29 nov. 2013.
Annonsbilagan från Aktiespararna och Mediaplanet har rubriken ”Säkra dinframtid”.
Enligt annonsbilagan, och Marx, finns det således två
klasser, å ena sidan de människor som bara äger sin arbetskraft i produktionen och
å andra sidan de som äger kapitalet och produktionsmedlen.
I dag är det vanligare, även inom vänstern, att se klassbegreppet
som en indelning i socialgrupper eller inkomstnivåer. Klassgränsen anses gå
mellan fattiga och rika.
Att det marxska klassbegreppet används av dem som gör Aktiespararnas
reklamblad är inte förvånande. Klassmedvetenheten är i dag större hos
kapitalägarna än hos vänstern.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar