torsdag 26 november 2009

DN:s ledare: Tråkigt för dem som arbetar på SAAB

Alla skyller på alla i den misslyckade SAAB-affären
Christian von Koenigsegg skyller på EU, GM skyller på Christian von Koenigsegg, oppositionen skyller på regeringen för att SAAB nu saknar köpare och regeringen skyller ifrån sig.
Här finns lika många skyldiga som inblandade.
Förvisso kostar det att rädda SAAB men även en nedläggning kostar.
GM beräknar kostnaden för en nedläggning av SAAB till 15–20 miljarder kronor. En del av kostnaden har GM redan tagit – första halvåret belastade Saab GM med 6,2 miljarder för Saab i form av efterskänkta skulder och finansieringshjälp på 1 miljard.
Lars Holmqvist, på branschorganisationen Clepa, räknar med att kraschen kostar mellan 10000 och 15000 jobb.
Det saknade kapitalet, och viljan att ta över, finns i Kina närmare bestämt hos Automotive Industry Corporation, BAIC, som var en av miljardinvesterarna bakom Koenigsegg Group. Möjligen köper de delar av SAAB för att kunna utveckla sin egen produktion.
SAAB måste då avvecklas i andra former än i en konkurs. Att BAIC skulle ta över hela SAAB kan man bara hoppas.
Vem som är skyldig till att SAAB-affären sprack får vi aldrig veta. Ansvaret är obefintligt.
De som får ta konsekvenserna av en nedläggning är de löntagare som förlorar jobben och skattebetalarna.
Helt utan ansvar är som vanligt ledarskribenterna i dagspressen. DN:s ledare tycker att SAAB lika gärna kan göra konkurs och konstaterar cyniskt ”Om Saab personvagnar går omkull är det tråkigt för dem som arbetar där.” Det är till att ta till kraftuttryck!

E24

Affärsvärlden

SvD

1 kommentar:

Omar Kalb sa...

Titta på min blogg eller expressen och läs om den nya köparen till saab.
DN ligger efter.