måndag 23 november 2009

Jan Björklund ljög för landsmötet

Så här sa Jan Björklund vid Folkpartiets landsmöte i Växjö den 20 november 2009:

”Arbetsrätten är inga problem, säger en del. Låt mig ta ett exempel på motsatsen här från Småland:
Atlas Copco i Kalmar tillverkar bland annat borrmaskiner till gruvor. De har fått gå från 230 anställda till 150 under krisen. De kör idag fyradagarsvecka. Personalchefen, Eva Holm, berättar att några mycket kompetenta blev uppsagda, på grund av turordningsreglerna. Mer fokus på kompetens skapar ökad konkurrenskraft i företagen.”

Jag har i dag talat med Ewa Holm i telefon.
Hon vill inte kännas vid sättet som Jan Björklund utnyttjat hennes namn.

– Hade jag vetat hur jag skulle bli citerad skulle jag inte ha uttalat mig alls, säger hon.
Ewa Holm blev uppringd av någon från folkpartiets kansli som ville diskutera arbetsrättslagarna.
Enligt Ewa Holm har hon då varken sagt eller menat att turordningsreglerna skapat problem vid de uppsägningar som företaget tvingades göra. Tvärt om, helt enligt LAS gjordes undantag från turordningen ”sist in, först ut” just med hänsyn till medarbetarnas speciella kompetenser.
– Det jag har sagt är att det alltid innebär en kompetensförlust när man tvingas permittera folk.
¬ – Det var alltså inte så att vi behöll inkompetenta och avskedade kompetenta, säger Ewa Holm. Vi betraktar alla anställda som kompetenta.

Jan Björklund borde alltså be Ewa Holm om ursäkt för att han använt hennes namn på ett lögnaktigt sätt och landsmötet för att han fört det bakom ljuset med skrönor om arbetsrättslagarna.

Läs mer

Dagens Arbete
SvD
Expressen
AB
DN

Inga kommentarer: