fredag 24 januari 2014

Bidragssverige för nyliberaler



Hamburgerkedjan ”Max” är svårt bidragsberoende om man får döma av ett brev som ägarens sänt ut till sin personal.
”Max” vd, och hans vice vd, varnar nämligen i brevet personalen för att rösta på Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i valet, eftersom det "vore en fullständig katastrof för oss och branschen och det kommer att få stora konsekvenser för vår tillväxt".

Direktörerna syftar på att de rödgröna skulle dubblera restaurangmomsen och höja arbetsgivaravgifterna om de vann valet.
2012 hade Max en omsättning på 1631 miljoner kronor. Antalet anställda var 3300.


Men restaurangbranschen är inte de enda bidragstagarna i näringslivet.


På uppdrag av Svenskt Näringsliv genomförde Faugert & Co 2012 en sammanställning över hur mycket det statliga stödet till näringslivet i Sverige kostar årligen.
Kommunala stöd räknas inte med här.

Det är inga småslantar som staten ger ut till näringslivet. År 2009 delade staten ut subventioner och bidrag för minst 28 miljarder kronor. Av detta gick ca 20 miljarder till mindre- och medelstora företag. Av totalen på 28 miljarder var ca 16 miljarder EU-relaterade.
Statliga riskkapitalsatsningar, som totalt förvaltar 17 miljarder kronor, ingår inte i underlaget.

Kartläggning av statligt stöd till företag 2012-11-06 2012-11-06
– bilaga till "Offentliga stödpengar tillnäringslivet – Ett bidrag till tillväxt eller ett svart hål?"

Detta näringslivets bidragsberoende ifrågasätts inte så ofta av de nyliberala fundamentalisterna som det bidrag som går till arbetslösa, sjuka och utslagna.

Inte mindre än två debattinlägg i onsdagens SvD hade det sistnämnda som tema. 
SvD "Norsk välfärdslyx inget att stå efter"
SvD Benefits Street avslöjar Storbritanniens problem.

Nyliberaler borde kanske vara mer rädda för näringslivets statliga bidragsberoende än att jaga arbetslösa, sjuka och utslagna.

Om Max
AB
SvD




1 kommentar:

Anonym sa...

De här bröderna som äger Max lär nog ångra sitt uttalande idag. De valde helt fel forum för sin propaganda. Ett sådant där uttalande faller sig helt naturligt på Rotaryträffen, föreläsningen på handelshögskolan eller på ett PR-möte med Alliansen. Dock inte som nyhetsbrev till personalen.

Dessutom är Max ett norrländskt företag och Norrland röstar rött. Jag tror nog att uttalandet har kostat Max en hel del badwill. De bröderna inte förstår är att deras intresse knappast är detsamma som personalens eller kundernas intresse. De lever nog i en företagarbubbla...

// Jan